Quantcast

Dvě třetiny TV vysílání vyrobeno v Evropě

| redakce | tisk

Více než 63 procent vysílacího času na evropských TV stanicích bylo věnováno evropským pořadům a více než 36 procent relací bylo vytvořeno nezávislými evropskými producenty. Vyplývá z osmé zprávy Evropské komise o účinnosti pravidel EU ve vztahu k podpoře evropských děl za roky 2005 a 2006. Výzkum se provádí každé dva roky ve všech členských zemích EU.

Průměrný podíl vysílacího času se zvýšil z 63,52 procenta v roce 2005 na 65,05% v roce 2006. Nejnižší průměrný podíl evropské tvorby byl v roce 2005 ve Slovinsku (47,31%), naopak nejvyšší 81,14% v Dánsku. O rok později byl nejnižší ve Švédsku (45,44%) a nejvyšší v Polsku (81,07%).

Zvýšil se i průměrný podíl vysílané tvorby nezávislých producentů z 36,44% v roce 2005 na 37,59% v roce 2006. 10 procentní podíl stanovený směrnicí Televize bez hranic byl tak výrazně překročen.

V České republice bylo podle tohoto průzkumu českými TV kanály odvysíláno v průměru 62,95 procent (rok 2005), resp. 79,92% evropské tvorby z vysílacího času. Průměrný podíl tvorby evropských producentů se zvyšoval. V roce 2005 dosáhl 33,94%, v dalším roce 35,03 procenta.

Na Slovensku odvysílali broadcasteři 63,80% (rok 2005), resp. 62,27% (rok 2006) pořadů evropské tvorby z vysílacího času. Ve srovnání s Českou republikou byl zde podíl evropské tvorby nezávislých úroducentiů podstatně nižší 25,40% (rok 2005), resp. 26,01% (2006) z vysílacího času.

Dnešní údaje svědčí o tom, že audiovizuální odvětví EU je vitální a že všem členským státům, starým i novým, záleží na kulturní rozmanitosti. Uplatňování směrnice Televize bez hranic prokazuje, že EU a členské státy plní závazek zvyšovat kulturní rozmanitost, k níž nesmírně přispívá vysoký počet evropských televizních pořadů na evropských obrazovkách,“ podotkla Viviane Redingová, komisařka pro informační společnost a média.

S novou směrnicí o audiovizuálních mediálních službách bude samozřejmě potřeba, aby naše audiovizuální odvětví v tomto úsilí pokračovalo a předkládalo bohatou a vynalézavou nabídku evropských pořadů při zavádění nových mediálních služeb, jako je mobilní televize a video na vyžádání, které na oplátku podpoří evropskou tvorbu a kulturu obecně,“ doplnila.





Reklama




Vybrané články