DIGIMONITOR: Výsledky výzkumu digitalizace na Domažlicku
| Tisk
Hlavními cíli výzkumu bylo popsat vybavenost pro příjem televizního signálu, zmapovat informovanost domácností o přechodu a možných způsobech řešení, ověřit očekávání, náladu, zájem a spokojenost diváků a analyzovat realizované a zamýšlené změny vybavenosti.
Šetření provedla agentura GfK Praha formou osobního dotazování ve 482 domácnostech, reprezentujících 24 046 domácností, tj. 58 844 obyvatel oblasti dotčené změnou televizního signálu v domažlickém regionu v období 16. – 31. 8. 2007.
Hlavní zjištění:
1) Příjem televizního signálu
Ve sledované oblasti těsně před vypnutím hlavního analogového televizního vysílače převažoval terestrický příjem (79 % domácností), přibližně 2 z 10 domácností využívá satelitní parabolu, 7 domácností ze 100 jsou vybaveny kabelovou přípojkou.Digitální signál přijímaly 2/3 domácností. Pouze na analogový příjem bylo odkázáno v daném období 32 % domácností. Ve skupinách domácností podle způsobu příjmu televizního signálu je největší podíl příjmu analogového signálu u skupiny domácností přijímajících TV signál kabelem. Z 10 domácností přijímajících pozemní vysílání měly 4 domácnosti stále analogový signál. V domácnostech vybavených satelitní parabolou je instalováno vybavení pro příjem digitálního signálu v 84 % (setopboxy a digitálními televizory).
V příjmu digitálního vysílání v domácnostech dominují set-top-boxy (7x častěji než televizory s integrovaným tunerem). Celkem bylo ve sledovaném období v domácnostech 10 400 set-top-boxů a 1 400 digitálních televizorů. Většina domácností (88 %) v době dotazovaní nevybavených žádným způsobem digitálního příjmu počítá s modernizací, tj. zejména nákupem set-top-boxu (80 %), dále nákupem zařízení pro satelitní příjmem nebo předplatným satelitních digitálních služeb.
2) Informovanost
Domácnosti jsou dobře informovány o přechodu na digitální televizní vysílání, termínu jeho spuštění i termínu vypnutí analogového signálu. Nejvíce vědí o řešení prostřednictvím set-top-boxů, digitálních televizorů a satelitního příjmu. Nejméně pak o možnosti IPTV řešení.Jako nejlepší byly hodnoceny informace v tisku, kampaň TV NOVA a informace v rádiích vysílajících v regionu. Důležitou roli sehrály v rozhodovacích procesech neformální informační zdroje (přátelé, prodejci apod.).
3) Očekávání
Očekávání respondentů jsou pozitivní, od digitalizace si slibují zlepšenou kvalita příjmu televizního signálu. 1/3 domácností si s digitalizací nespojuje žádný problém, obavy větší části domácností jsou spojeny s finanční stránkou změny.Tam, kde již změna proběhla, si 1/3 domácností stěžuje na absenci signálu TV PRIMA (pro ¼ domácností, tj. 14 000 potenciálních diváků), nekvalitní signál dostupných stanic a finanční náklady. Spokojeno je s digitální zemskou televizí 8 z 10 domácností, oceňují zlepšení zvuku a obrazu. Respondenti deklarují zájem o další televizní programy, ale s podmínkou, že půjde o programy volně šířené.
4) Výdaje
Digitalizace znamenala pro domácnosti, které zařízení pro příjem digitálního vysílání přizpůsobovaly průměrnou investici 2 878,- Kč, ve 2/3 domácností však výdaje nepřesáhly 2 000 Kč.Sdružení právnických osob Digimonitor bylo založeno v březnu 2007 za podpory Českého telekomunikačního úřadu. Za účelem systematického a dlouhodobého výzkumného programu přechodu na digitální vysílání v něm spolupracují společnosti UPC, Telefónica O2, Czech Digital Group, ROHDE & SCHWARZ, TV NOVA, PRIMA TV a Česká televize.
Ing. Dana Makrlíková
ČTÚ