TV Nova se stává tahounem digitalizace aneb o mýtech
| Tisk
Ke konci roku 2007 se přesvědčujeme, že to, o čem se hovořilo, je skutečně pravda. Česká televizní digitalizace nenastartuje bez Novy.
Žádné nové digitální televize nejsou a nebudou stimulem pro nákup potřebného televizního vybavení. Prodej set-top-boxů, satelitních kompletů a nových LCD televizorů podpořila pouze informace, že TV Nova zahájila vysílání v digitálním multiplexu A z Bukové hory na 58. kanálu v severních Čechách. V dalších lokalitách Česka vzrostl i zájem o nové LCD televizory, které se už prodávají jenom proto, že obchodníci chytře výrobky označují marketingovou značkou HD ready.
Všechno de facto rozjela TV Nova. Ta efektně divácké veřejnosti sdělila, že je připravena na digitální vysílání a že své některé hlavní pořady vysílá jenom digitálně. Tím, že se touto formou o digitalizaci začalo hovořit, běžnému občanovi se tak podařilo sdělit, že éra digitální televize tu skutečně je.
O digitalizaci na Ústecku se už ví a tento fakt je poměrně pozitivně vnímán. Ukazuje se však, že divákovi dosud nebylo jasně sděleno, v čem ta digitalizace televizního vysílání spočívá.
Celý proces byl odstartován z důvodu vypnutí analogového signálu z pozemních vysílačů. Z nich se má šířit stávající počet čtyř programů (ČT1, ČT2, TV Nova, Prima TV) a k nim se připojí další kanály. Divák si koupí set-top-box, který připojí ke stávající anténě a k televizoru. Naladí si nové televizní programy a dostane tak bohatší nabídku od různých vysílatelů, kteří mu budou servírovat atraktivní program.
Tak takto jednoduše to vypadalo. Realita je a bude zcela jiná! Otázkou je, zda tyto mýty byly celé roky šířeny z totální neznalosti či záměrně…
Jako ukázkový příklad si vezměme Ústecko. Když se lidé dozvěděli, že je tu digitální televize a že je nutné koupit set-top-box, počítali s tím, že těsně před vypnutím si pro něj zajdou do supermarketu a za tu všude proklamovanou tisícovku si jej koupí.
Dnes už si to myslí málokdo, neboť lidé zjistili, že přechod analogové televizní domácnosti do digitální není bez problému. Chce to kompletní servis. Divák by měl požadovat specializovanou firmu věnující se digitální televizi.
Při přechodu na digitál (ať už pozemní či satelitní) bude táhnout hlavní program Novy. „Velká“ TV Nova pomohla rozmachu satelitního vysílání a to díky rozhodnutí, které učinila až nedávno. Kdyby TV Nova nebyla na satelitní pozici 23,5 st. východně společně s programy ČT a Primou, prodej satelitních kompletů v digitalizavaných oblastech nevzroste.
Pokud tedy management TV Nova i v těchto dnech hovoří o tom, že nová a snad konečná verze Technického plánu přechodu (TPP) nebude reflektovat požadavky Novy, tak ji uloží „k ledu“ – je nutné toto varování brát vážně. Petr Dvořák, generální ředitel Novy, i jeho kolega z technického úseku Ivo Ferkl moc dobře vědí, že česká digitalizace stojí a padá s Novou.
Přeloženo a zjednodušeno. Ačkoliv se ozývají argumenty, ať si TV Nova zůstane v analogové platformě a že české domácnosti se budou digitalizovat bez ní (myšleno vybavovat se set-top-boxy pro DVB-T), aby mohly začít vysílat nové digitální televize s tím, že divák se od Novy odkloní – tak je to mýtus. Český divák vždy bude chtít mít v základní nabídce Novu a i v celkově klesající sledovanosti českých plnoformátových televizích si Nova udrží vedoucí postavení.
Ing.Radek Pešout
MediaShow Digital
Žádné nové digitální televize nejsou a nebudou stimulem pro nákup potřebného televizního vybavení. Prodej set-top-boxů, satelitních kompletů a nových LCD televizorů podpořila pouze informace, že TV Nova zahájila vysílání v digitálním multiplexu A z Bukové hory na 58. kanálu v severních Čechách. V dalších lokalitách Česka vzrostl i zájem o nové LCD televizory, které se už prodávají jenom proto, že obchodníci chytře výrobky označují marketingovou značkou HD ready.
Všechno de facto rozjela TV Nova. Ta efektně divácké veřejnosti sdělila, že je připravena na digitální vysílání a že své některé hlavní pořady vysílá jenom digitálně. Tím, že se touto formou o digitalizaci začalo hovořit, běžnému občanovi se tak podařilo sdělit, že éra digitální televize tu skutečně je.
O digitalizaci na Ústecku se už ví a tento fakt je poměrně pozitivně vnímán. Ukazuje se však, že divákovi dosud nebylo jasně sděleno, v čem ta digitalizace televizního vysílání spočívá.
Celý proces byl odstartován z důvodu vypnutí analogového signálu z pozemních vysílačů. Z nich se má šířit stávající počet čtyř programů (ČT1, ČT2, TV Nova, Prima TV) a k nim se připojí další kanály. Divák si koupí set-top-box, který připojí ke stávající anténě a k televizoru. Naladí si nové televizní programy a dostane tak bohatší nabídku od různých vysílatelů, kteří mu budou servírovat atraktivní program.
Tak takto jednoduše to vypadalo. Realita je a bude zcela jiná! Otázkou je, zda tyto mýty byly celé roky šířeny z totální neznalosti či záměrně…
Jako ukázkový příklad si vezměme Ústecko. Když se lidé dozvěděli, že je tu digitální televize a že je nutné koupit set-top-box, počítali s tím, že těsně před vypnutím si pro něj zajdou do supermarketu a za tu všude proklamovanou tisícovku si jej koupí.
Dnes už si to myslí málokdo, neboť lidé zjistili, že přechod analogové televizní domácnosti do digitální není bez problému. Chce to kompletní servis. Divák by měl požadovat specializovanou firmu věnující se digitální televizi.
Při přechodu na digitál (ať už pozemní či satelitní) bude táhnout hlavní program Novy. „Velká“ TV Nova pomohla rozmachu satelitního vysílání a to díky rozhodnutí, které učinila až nedávno. Kdyby TV Nova nebyla na satelitní pozici 23,5 st. východně společně s programy ČT a Primou, prodej satelitních kompletů v digitalizavaných oblastech nevzroste.
Pokud tedy management TV Nova i v těchto dnech hovoří o tom, že nová a snad konečná verze Technického plánu přechodu (TPP) nebude reflektovat požadavky Novy, tak ji uloží „k ledu“ – je nutné toto varování brát vážně. Petr Dvořák, generální ředitel Novy, i jeho kolega z technického úseku Ivo Ferkl moc dobře vědí, že česká digitalizace stojí a padá s Novou.
Přeloženo a zjednodušeno. Ačkoliv se ozývají argumenty, ať si TV Nova zůstane v analogové platformě a že české domácnosti se budou digitalizovat bez ní (myšleno vybavovat se set-top-boxy pro DVB-T), aby mohly začít vysílat nové digitální televize s tím, že divák se od Novy odkloní – tak je to mýtus. Český divák vždy bude chtít mít v základní nabídce Novu a i v celkově klesající sledovanosti českých plnoformátových televizích si Nova udrží vedoucí postavení.
Ing.Radek Pešout
MediaShow Digital