Televizní digitalizace je dobrodružným příběhem na mnoho let
| Tisk
Ta se uskutečnila ve čtvrtek 18. května 2006 v Kongresovém sále České televize. Pořadatelem byla Asociace českých reklamních agentur. Zhruba pětihodinové konference se pokoušela nalézt řešení na otázku: Jak ovlivní digitalizace mediální prostředí v České republice?
V panelové diskusi vystoupili: náměstek ministryně informatiky Pavel Kolář, pracovník odboru médií a audiovize ministerstva kultury Artuš Rejent, členka Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Marcela Gürlichová, manažer projektu digitalizace České televize (ČT) Pavel Hanuš, členka Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Katarína Vaculíková, generální ředitel televize Z1 Martin Mrnka, generální ředitel TV Óčko Jiří Balvín či generální ředitelka TOP TV Kateřina Fričová.
Praktický proces digitalizace po stanovení legislativních opatření digitalizace (zákon č. 231/2001 Sb.) a přidělení prvních šesti „digitálních“ licencí bude kontrolován Národní koordinační skupinou. Úplné vypnutí analogového vysílání je stanoveno na 31.12.2012.
„Postupné vypínání bude probíhat na základě dokumentu Technického plánu přechodu. Na opravdové hi-tech digitální vysílání si však budou diváci muset ještě počkat. Současnou prioritou ministerstva informatiky je kvalitní informační kampaň digitalizace. Informační kampaň musí být včasná a nesmí diskriminovat potenciální investory do digitálního vysílání,“ pronesl v konferenčním sále Pavel Kolář.
V úvahách ministerstva informatiky je návrh na příspěvky na pořízení set-top boxů. „Rozhodnutí je však závislé na politické vůli.“
Postupné vypínání analogu a nahrazování digitálním signálem bude probíhat „ostrůvkovou metodou“. Začne se příští rok od severozápadu Čech směrem ke slovenským hranicím.
Artuš Rejent z ministerstva kultury se ve svém vystoupení věnoval novele zákona č. 231/2001 Sb. a novelizaci evropské směrnice Televize bez hranic.
„Evropská směrnice by měla obsahovat společná pravidla pro všechny mediální služby týkající se ochrany dětí a mladistvých, sponzoringu, reklamy a product placementu. Pro lineární služby by měla do budoucna platit dosavadní pravidla pro televizní vysílání avšak v modernější a flexibilnější podobě,“ uvedl Rejent.
Vysílání po Internetu nepodléhá v případě veřejnoprávních médií koncesionářským poplatkům. Ve většině případů vysílání po Internetu však dochází ke kolizi s autorskými právy.
Zásadní projev měl Pavel Hanuš z ČT. „Projekt digitalizace je obrovský IT projekt, nic víc, nic méně… I s možnými riziky.“
Hanuš opět připomněl, že televizní digitalizace může zkrachovat. „Pokud nedojde v procesu digitalizace k větší diverzifikaci televizního vysílání, může být digitální vysílání neekonomické. Digitalizace je poznamenána permanentními změnami. Upozorňuji, že v digitalizaci neexistuje pouze systém DVB-T, čekají nás rovněž další systémy a změny.“
Manažer projektu digitalizace ČT zároveň upozornil, že nelze digitalizaci a nákup set-top boxů přirovnat k masovému rozšíření mobilních telefonů. Podstatný rozdíl vidí v tom, že televizní digitalizace je závislá na atraktivní obsahové nabídce jednotlivých kanálů. Ty musí diváky stimulovat k nákupu digitálních zařízení (jak set-top boxů, tak přímo digitálních televizorů) a vhodnou reklamou a inzerci vyvolat u publika zájem.
Vaculíková z RRTV ve své prezentaci obhajovala postup regulačního orgánu v licenčním řízení a objasňovala „myšlenkové“ pochody, které vedly k udělení digitálních televizních licencí těm televizím, které už známe (RTA, TV Pohoda, Febio TV, TV Barrandov, Z1, TV Óčko).
Podle generálního ředitele Z1 Mrnky bude v roce 2010 fungovat na českém trhu několik digitálních kanálů od zpravodajsko-publicistických a tematických kanálů, až po teleshoppingové programy a kanály erotické. „Šestice prvních úspěšných žadatelů o licence již nyní vytvářejí potřebnou bázi.“
Balvín, generální ředitel TV Óčko, zdůrazňoval, že nové digitální mediální subjekty být navázány na ekonomicky silné partnery. „Potom mají šanci na úspěch. Souboj těchto subjektů se bude odehrávat zejména na trhu reklamy.“
Óčko patří do mediální skupiny Mafra (vydává deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Metropolitní expres, časopis Filter, provozuje stanice Expresrádio a Classic FM, internetové portály iDNES a Lidovky.cz).
Podle Balvína jde o jednoduchou otázku se složitým řešením: Jak efektivně využít volného místa na trhu z hlediska byznysu?
Generální ředitelka TOP TV Kateřina Fričová přinesla do konference příspěvek k fungování tematických televizí. Přestože byla považována za jednu z favoritek digitálního tenderu, TOP TV se zatím musí spokojit s přenosem přes kabelové rozvody a satelit.
„Jednotliví adepti televizního vysílání budou stát před strategickým rozhodnutím: Fungovat jako plnoformátové, nebo tematické médium? Myslím si, že český trh je ještě schopen pojmout další dva plnoformátové programy. A tematické televize budou spíše doplňkem těch plnoformátových,“ řekla na konferenci Digimedia 2006 Fričová.
Radek Pešout