Quantcast

1. června skončí hlasitá reklama a teleshopping

| Tisk

V sobotu 1.6.2013 vstoupí v Česku v platnost vyhláška regulující hlasitost reklamy, teleshoppingu a označení sponzora. Provozovatel televizního vysílání bude mít povinnost zajistit vysílání reklamy, teleshoppingu a označení sponzora takovým způsobem, aby hlasitost jejich vysílání byla v souladu s technickou specifikací stanovenou vyhláškou, kterou podle ustanovení § 5 písm. y) vydá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

RRTV dnes vydala stanovisko ke způsobu měření hlasitosti zvukové složky reklam, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání podle vyhlášky č. 122/2013 Sb.Sb., v němž stanovila pravidla měření pomocí veličin, které mají korelaci se subjektivní hlasitostí reklamy, teleshoppingu a označení sponzora tak, aby bylo možno zjistit, zda vysílání reklam, teleshoppingu a označení sponzora odpovídá požadavkům nového ustanovení zákona.

Rada podle § 5 písm. y) a § 49 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, vydává toto stanovisko ke způsobu měření hlasitosti zvukové složky reklam, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání podle vyhlášky č. 122/2013 Sb., o některých charakteristikách zvukové složky reklam, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání a o způsobu měření hlasitosti zvukové složky reklam, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání, s účinností od 1. června 2013:

(1) Rada při měření hlasitosti zvukové složky reklamy, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání zahrnuje měření těchto veličin:

a) hlasitost reklamy, teleshoppingu a označení sponzora,
b) rozsah hodnot hlasitosti reklamy, teleshoppingu a označení sponzora a
c) skutečná maximální špičková hladina hlasitosti reklamy, teleshoppingu a označení sponzora, při zohlednění toho, jak jsou obdobné pojmy definovány v Doporučení Evropské vysílací unie EBU-R 128 „Normalizace hlasitosti a maximální povolená úroveň zvukových signálů“, Ženeva, srpen 2011.



(2) Měření hlasitosti zvukové složky reklamy, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání Rada provádí v celé délce reklamy, teleshoppingu a označení sponzora bez rozlišování na jejich jednotlivé součásti, jakými jsou mimo jiné řeč, hudba nebo ruchové efekty.

(3) Měření hlasitosti zvukové složky reklamy, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání Rada provádí hradlovací metodou podle Doporučení Mezinárodní telekomunikační unie ITU-R BS.1770-2 „Algoritmy pro měření hlasitosti zvukových programů a skutečné špičkové úrovně zvuku“, březen 2011.

(4) Měření hlasitosti zvukové složky reklamy, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání Rada provádí měřicím zařízením splňujícím požadavky Doporučení Mezinárodní telekomunikační unie ITU-R BS.1770-2 „Algoritmy pro měření hlasitosti zvukových programů a skutečné špičkové úrovně zvuku“, březen 2011 a požadavky Technického dokumentu Evropské vysílací unie EBU Tech Doc 3341 „Měření hlasitosti: měření v „režimu EBU“ na doplnění normalizace hlasitosti v souladu s EBU-R 128“, Ženeva, srpen 2011, přičemž zároveň měřicí zařízení, jímž bude prováděno měření rozsahu hodnot hlasitosti, bude splňovat požadavky Technického dokumentu Evropské vysílací unie EBU Tech Doc 3342 „Rozsah hlasitosti: parametr na doplnění normalizace hlasitosti v souladu s EBU-R128“, Ženeva, srpen 2011.

Hlasitá reklama v programu stanic trápila diváky nejenom v Česku ale i v dalších zemích. Proto podobná vyhláška vznikla a dříve vstoupila v platnost například v sousedním Rakousku, Polsku a na Slovensku.

redakce





Reklama




Vybrané články