Quantcast

Skylink: Rok 2018 byl pro nás nejúspěšnější

| Tisk

logo Ohlédnutí za rokem 2018 satelitní platformy Skylink a skupiny M7 Group a plány pro letošní rok. To jsou jen některá z témat v rozhovoru s Jaromírem Glisníkem, členem představenstva společnosti M7 Group, která DTH službu Skylink provozuje.

Parabola.cz: Jaký byl rok 2018 pro satelitní platformu Skylink?

Jaromír Glisník, M7 Group: Rok 2018 byl v dosavadní historii Skylinku nejúspěšnější, podařilo se nám překročit naše ekonomické plány ve všech parametrech. V České republice jsme dosáhli největší prodejů za uplynulých 5 let a získali jsme o 10 tisíc více nových zákazníků než v roce předchozím. Rovněž odchod zákazníků byl podstatně nižší než v uplynulých letech. Počet předplatitelů placených balíčků narostl meziročně o 25 tisíc, počet uživatelů Skylink Live TV se zdvojnásobil.

Jak se dařilo Skylinku v loňském roce na Slovensku?

JG: Na Slovensku jsme měli nejvyšší prodeje v letech 2016 a 2017, nejspíše vlivem odchodu programů Markízy z volné distribuce. Rok 2018 byl o cca 6 tisíc nových prodejů slabší. Odchod zákazníků byl ovšem v roce 2018 významně nižší než v předchozích letech. Placené nabídce se dařilo, meziroční nárůst o 12 tisíc je vzhledem k velikosti trhu a konkurenčnímu prostředí uspokojivý výsledek. Procento uživatelů Skylink Live TV je na Slovensku dokonce o malinko vyšší než v České republice.

Co se Vám podařilo zrealizovat a co ještě nikoliv?

Na počátku roku 2018 jsme provedli významné změny ve struktuře placených balíčků. Výsledkem je, že zákazníci získali více programů. Markantní to bylo zejména u balíčků Smart a Multi, které jsou mezi zákazníky Skylinku nejpopulárnější. Podařilo se nám rovněž podstatně zatraktivnit službu Skylink Live TV, kterou mají možnost využívat naši zákazníci bez dalších poplatků. Nyní je dostupná na převážné většině přístrojů poskytujících přístup k televizi přes internet, existuje však ještě řada dalších přístrojů, které na implementaci Skylink Live TV teprve čekají.

Jak se v roce 2018 vedlo celé skupině M7 Group? Jaký pro ni byl loňský rok?

Rok 2018 byl pro M7 Group úspěšný. Dařilo se nám na všech trzích, nově jsme spustili naši službu Diveo v Německu. Konec roku byl ve znamení akvizice satelitních platforem UPC, od které si slibujeme posílení naší pozice na stávajících trzích a vstup na televizní trh v Maďarsku a Rumunsku, kde dosud nepůsobíme.

Jaké novinky plánujete pro zákazníky Skylinku v letošním roce?

V únoru spustíme nový program Skylink 7, během celého roku budeme dále rozvíjet Skylink Live TV. Jistě se objeví i některé další programové novinky.

Na satelit Astra 3B vstoupil nový poskytovatel satelitní placené televize, společnost Telekom Srbija. Nabízí se sdílení (simulcrypt) některých programů, které jsou společné pro ČR/SR a ex-YU země. Uvažujete o spolupráci s tímto vysílatelem a v jakém stavu je případná spolupráce?

S Telekom Srbija jsme ve spojení, v příštích týdnech proběhnou první jednání. Je těžko předpovídat jejich výsledek, potenciál pro spolupráci je však evidentní. Sdílení satelitní distribuce, které aktuálně probíhá mezi platformami M7 Group a v minulosti probíhalo rovněž se službou Satellite BG, je velmi efektivní způsob, jak za rozumné peníze zatraktivnit programovou nabídku.

Telekom Srbija většinu stanic v HD rozlišení vysílá v novějším kodeku HEVC. Je to pro Vás překážkou nebo naopak výzvou pro rozvoj platformy a spolupráce s tímto vysílatelem?

Pro nás je aktuálně prioritní MPEG-4, na kodek HEVC je zatím příliš brzy. Naši zákazníci nejsou vybaveni přijímači s tímto kodekem.

Mají si kvůli tomu diváci nyní spíše pořizovat HEVC set top boxy?

Myslím si, že budoucnost patři televizorům se satelitním tunerem a s aplikací Skylink Live TV. Nově prodávané televizory HEVC podporují a mají satelitní tuner. Není důvod si kupovat set top box. Aktuálně přechod na HEVC neplánujeme. V době, kdy to bude aktuální, bude již velká část zákazníku vybavena televizory s HEVC.


obrázek

▲ Obr č. 1 - Propagace Skylink 7 (foto Skylink)

Skylink v minulých dnech představil svůj první exkluzivní kanál - Skylink 7. Proč právě název Skylink 7?

Sedmička je šťastné číslo, naše firma se jmenuje M7 Group a vysílat budeme 7 dní v týdnu. Program nahradí v naší nabídce Ochutnávku, která je na předvolbě 7. Prostě sedmička se nám líbila a dobře se pamatuje.

Nestane se Skylink 7 jen "nudným teleshoppingem" na služby Skylinku? Budou mít diváci skutečně důvod přepnout na tento nový kanál?

Nemáme ambice soutěžit ve sledovanosti se zavedenými televizními kanály. Skylink 7 cílí na „občasnou“ sledovanost a je určen zejména pro zákazníky, kteří si nepředplácejí placené balíčky. Budou mít možnost nahlédnout do světa placené televize a dovědí se informace, které by jinak museli hledat na internetu. A občas na „sedmičce“ najdou něco, co je zaujme. Nebudou sledováním Skylink 7 trávit večery, ale vyplatí se jim se čas od času na program podívat.

Do exkluzivních kanálů se Skylinku dříve nechtělo jít. Nakonec přijdete s prvním vlastním programem. Máte v úmyslu dále pracovat s myšlenkou exkluzivního obsahu a nabídnout divákům případně i další exkluzivní kanály?

Naše strategie není v exkluzivních kanálech a exkluzivním obsahu. Oslovujeme většinového diváka a stále hledáme optimální programovou skladbu s optimální cenou.

Skylink jako první a doposud jediná DTH platforma nabízí svým zákazníkům jeden program v Ultra HD rozlišení - Insight UHD. Programů v tomto rozlišení postupně přibývá. Například již funguje stanice Travelxp 4K s českou lokalizací. Přijdete s dalším programem ve 4K?

Pokud se týká 4K, záleží na vysílatelích, zda a kdy na tento formát vysílání přejdou. Je to nákladově hodně náročné. Vzpomeňte si na ambiciózní předpovědi kolem 3D před pár lety. Kde je 3D vysílání dnes? Na rozdíl od 3D má, dle mého názoru, 4K velkou šanci na rozvoj. Je jen otázkou, jak rychle to bude postupovat, zejména na malých a televizně méně rozvinutých trzích, kde se diváci domnívají, že televize má být zadarmo. Tam se vysílatelům jen těžko hledá zdroj financování pro ambiciózní projekty jako 4K.

V roce 2018 skončila na platformě Skylink celá řada placených programů v HD i SD rozlišení. Proč k tomuto "úklidu" došlo?

Úklid byl a bude součástí strategie všech úspěšných televizních platforem. Optimální hodnoty pro zákazníka za optimální cenu se jinak než úklidem dosáhnout nedá. Program, u kterého poměr cena/výkon neodpovídá hodnotě, kterou měl v době uzavření smlouvy, musí cenu při obnově smlouvy přehodnotit, jinak na sebe „nevydělá“ a nabídku opouští. Zákazníci jen velmi těžce akceptují zvýšení cen. Pokud všeobecně rostou náklady, pro zachování ceny je nutno „uklízet“.

Mám za to, že redukce některých programů byla více než vyvážena přebalíčkováním a rozvojem Skylink Live TV. Naši zákazníci získali přístup k podstatně větší škále programů, než měli před rokem. Jsem si však vědom toho, že pro některé zákazníky bylo zrušení některých konkrétních programů negativním krokem.

Systém Irdeto/CryptoWorks s CAID 0D96 stále funguje v původním rozsahu. Tento CAID již k novým programům již nepřipojujete. Nicméně na druhou stranu ale nedochází k vypínání systému u původních programů. Jaká je aktuální situace? Kdy systém 0D96 definitivně na Skylinku skončí?

Počítám, že postupnou redukcí programů dosáhneme konce systému 0D96 v letošním roce.

Rok 2018 byl rokem televizních aplikací. Nejprve jste představili aplikaci Skylink Live TV pro televizory Samsung a později i pro televizory značky LG. Jak jste spokojen s výsledkem Vašeho snažení?

Televizní aplikace byly přijaty velmi dobře. Počet jejich uživatelů exponenciálně roste. Co považuji za vůbec nejdůležitější - aplikaci využívají pravidelně. U mobilů a tabletů se jedná spíše občasné užívání. Je to logické. Televizor v obýváku funguje každý den, televizi na mobilu sledujeme jen čas od času, když máme čas mimo domov a běží něco zajímavého.

Co mohou v těchto aplikacích očekávat diváci do budoucna?

Na vylepšení průběžně pracujeme, inspirujeme se platformami, které jsou nejúspěšnější v globálním měřítku. Již dnes je přes Skylink Live TV v každém okamžiku divákovi k dispozici cca 10 tisíc pořadů. To je 100krát více než jen přes satelitní službu. V tomto obrovském počtu pořadů není snadné se orientovat. Úspěch televizní aplikace bude do budoucna spíše spočívat v jednoduché orientaci v tomto množství než v dalším přidávání programů. Průběžně rovněž pracujeme na zvyšování robustnosti aplikace, aby dobře fungovala i v místech s horší internetovou konektivitou.

Kdy přijdou na řadu další aplikace pro televizory dalších značek?

Již v příštích týdnech se dočkají majitelé televizorů vyráběných pod různými značkami firmou Vestel. Další budou následovat přibližně v polovině roku.

Jak hodnotí televizní aplikace diváci M7 Group na jiných trzích?

Naše aplikace jsou prakticky identické, liší se jen programová nabídka a rozsah archívu. Aplikace pro televizory Samsung získala v létě 2018 v Sofii cenu Webit New Media Award a byla nominována na cenu TV Connect 2018 Industry Awards v kategorii Most innovative in-home device - nevíce inovativní zařízení pro domácnost. Naši zákazníci aplikaci využívají stále ve větší míře a tento trend jistě v budoucnu bude pokračovat.

Skylink Live TV doposud neobsahuje všechny programy, které jsou v nabídce satelitní služby Skylink. Máte v úmyslu službu Skylink Live TV nabízet se srovnatelnou nabídkou jako na satelitu nebo bude Skylink Live TV jakýmsi doplňkem satelitní služby?

Ještě si asi pár let počkáme, než bude jakákoli televizní služba dostupná přes internet schopná konkurovat satelitu v počtu přijímaných programů. Uživatelé satelitního příjmu mohou přijímat stovky, někteří tisíce televizních stanic. Tomu se poskytovatelé IPTV nebo OTT služeb zatím ani zdaleka neblíží. My se budeme snažit v rámci Skylink Live TV poskytovat programy, které jsou atraktivní pro uživatele OTT služeb, většinou přes mobilní zařízení. Skylink Live TV je pro ně doplňkovou službou přístupnou kdykoli a kdekoli. Satelit si s sebou berou na dovolenou jen opravdu skalní fanoušci.



Ve Skylink Live TV máte doposud stanice, které máte i na satelitu. Kdy přijdou do nabídky první stanice, které do satelitní nabídky nepřidáte?

Určitě k tomu dojde v letošním roce. Smysl to dává u stanic menšinového žánru zejména zaměřených na nejmladší generaci, která u televizoru v obýváku již mnoho času netráví.

O jaké stanice půjde?
Na to si budou muset čtenáři serveru parabola.cz chvíli počkat. Až to bude aktuální, dovědí se o tom.

Děkuji Vám za rozhovor.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články