Blokování přetáčení u internetových platforem se vrátí
| Tisk
Televizní reklama bude více vidět, než doposud. Vysílací společnosti pracují na úpravě vysílacího řetězce, který má za cíl pomoci v blokaci přetáčení reklamy na internetových platformách typu OTT či IPTV.
V červenci loňského roku provedla společnost M7 Group, jeden z operátorů OTT služeb, na našem trhu, aktualizaci své internetové a mobilní aplikace Skylink Live TV. Na základě požadavku vysílacích skupin Nova a Markíza byla divákům zablokována u televizního archívu těchto vysílatelů funkce přetáčení pořadů vpřed.
▲ Obr č. 1 - Rodina u televizní obrazovky (foto: Discovery)
Krok operátora M7 Group měly postupně následovat všichni operátoři IPTV a OTT služeb u nás. Výzva zůstala bez odezvy. Žádný další televizní operátor se k tomuto požadavku nepřipojil a z toho důvodu se rozhodla společnost M7 Group tuto funkci opět deaktivovat. Blokování přetáčení programů Novy a Markízy bylo v provozu jen zhruba 3 týdny.
Nyní se blokování přetáčení vrací na scénu ale tentokrát v jiné podobě. Broadcasteři nyní chtějí "jen" zamezit možnost přetáčení reklamy u odvysílaných pořadů - tedy u obsahu z televizního archívu.
"
Technicky jednodušší by jistě bylo zablokovat přetáčení u odvysílaných pořadů úplně. To by ale nakonec nepřineslo očekávaný efekt.
▲ Obr č. 2 - Televizní obrazovky (foto: TV Seznam)
"
Hledá se proto jiné, sice technicky složitější řešení, které bude ale atraktivnější pro televizního diváka.
"
Omezení přetáčení obsahu je reakcí na rostoucí popularitu IPTV a OTT aplikací televizních operátorů. Divákům doposud umožňují přetáčet pořady bez jakéhokoliv omezení. Uživatel díky tomu může přeskočit "hluchá místa" v pořadech ale i vloženou reklamu, která je hlavním zdrojem příjmů komerčních televizních skupin.
"
Blokování přetáčení reklam - pokud bude skutečně zavedena v požadovaném rozsahu - se dotkne jen televizních diváků s OTT či IPTV službou. Stále bude existovat možnost, jak se tomuto záměru vysílatelů vyhnout - pořady si může divák nahrávat ze satelitního či pozemního vysílání a následně sledovat kdykoliv bez omezení, včetně možného přetáčení hluchých míst i reklam.
Martin Vyleťal
V červenci loňského roku provedla společnost M7 Group, jeden z operátorů OTT služeb, na našem trhu, aktualizaci své internetové a mobilní aplikace Skylink Live TV. Na základě požadavku vysílacích skupin Nova a Markíza byla divákům zablokována u televizního archívu těchto vysílatelů funkce přetáčení pořadů vpřed.
![obrázek](/img_magazin/2020/rodina-u-televizni-obrazovky.jpg)
▲ Obr č. 1 - Rodina u televizní obrazovky (foto: Discovery)
Krok operátora M7 Group měly postupně následovat všichni operátoři IPTV a OTT služeb u nás. Výzva zůstala bez odezvy. Žádný další televizní operátor se k tomuto požadavku nepřipojil a z toho důvodu se rozhodla společnost M7 Group tuto funkci opět deaktivovat. Blokování přetáčení programů Novy a Markízy bylo v provozu jen zhruba 3 týdny.
Nyní se blokování přetáčení vrací na scénu ale tentokrát v jiné podobě. Broadcasteři nyní chtějí "jen" zamezit možnost přetáčení reklamy u odvysílaných pořadů - tedy u obsahu z televizního archívu.
"
Vysílatelé požadují od provozovatelů OTT platforem funkci přetáčení pořadu z archívu doplnit o blokování přetáčení reklamního bloku," popisuje požadavek vysílatelů Jaromír Glisník, člen představenstva společnosti M7 Group, která u nás provozuje satelitní platformy Skylink a freeSAT a OTT službu Skylink Live TV.
Technicky jednodušší by jistě bylo zablokovat přetáčení u odvysílaných pořadů úplně. To by ale nakonec nepřineslo očekávaný efekt.
![obrázek](/img_magazin/2020/tv-dokumenty-seznam-cz.jpg)
▲ Obr č. 2 - Televizní obrazovky (foto: TV Seznam)
"
Pokud by se přetáčení dopředu zablokovalo zcela, atraktivita sledování vysílání z archívu by klesla a tím i sledovanost reklamních bloků. To by jistě problém nevyřešilo," říká Jaromír Glisník.
Hledá se proto jiné, sice technicky složitější řešení, které bude ale atraktivnější pro televizního diváka.
"
Proto je třeba implementovat systém, který rozlišuje mezi nekomerční částí programu (např. filmu) a blokem reklam, aby bylo možno zamezit přetáčení reklam při zachování možnosti přetáčení u nekomerční části programu. Vysílatelé aktuálně pracují právě na tomto systému odlišení jednotlivých bloků programu, aby mohli poskytnout vodítko pro implementaci blokování přetáčení reklamy u OTT platforem," popisuje chystané kroky Jaromír Glisník.
Omezení přetáčení obsahu je reakcí na rostoucí popularitu IPTV a OTT aplikací televizních operátorů. Divákům doposud umožňují přetáčet pořady bez jakéhokoliv omezení. Uživatel díky tomu může přeskočit "hluchá místa" v pořadech ale i vloženou reklamu, která je hlavním zdrojem příjmů komerčních televizních skupin.
"
Komerční vysílatelé mají větší část svých výnosů závislých na měřené odsledované reklamě. Možnost přetáčet reklamy u OTT služeb, údajně sledovanost reklamy - a tím i výnosy vysílatele - negativně ovlivňuje," vysvětlil webu parabola.cz Jaromír Glisník
Blokování přetáčení reklam - pokud bude skutečně zavedena v požadovaném rozsahu - se dotkne jen televizních diváků s OTT či IPTV službou. Stále bude existovat možnost, jak se tomuto záměru vysílatelů vyhnout - pořady si může divák nahrávat ze satelitního či pozemního vysílání a následně sledovat kdykoliv bez omezení, včetně možného přetáčení hluchých míst i reklam.
Martin Vyleťal