Quantcast

NAT1 - televize bez diváků

| Tisk

logoZ obrazovek satelitních domácích, ale i zahraničních televizních programů, se na diváky denně valí nespočetné množství reklamních sportů. Délka, rozsah a typ komerčních sdělení, které jednotlivé televize mohou inzerentům nabídnout, neuspokojují požadavky klientů a proto vznikají specifické tématické kanály věnované propagaci služeb a zboží.

Dobrým příkladem může být náš západní soused - Německo. Na tamním trhu existují a přes satelit vysílá celkem 6 specifických TV kanálů s nabídkou služeb a zboží. Na TV stanicích SonnenKlar.TV, Last Minute TV či Travel Shop Germany si můžeme objednat naši zaslouženou dovolenou - je jedno zda v Německu, Evropě, či kdekoliv na světě. Sháníte domácí kino, nový vysavač, televizor, nový počítač s příslušenstvím či jakékoliv jiné zboží do domácnosti? Pro tyto účely existují další speciální kanály jako RTL Shop, Home Shopping Europe či QVC Germany.

Komerční vysílání "nabídkových televizí" může jít ještě dál. To mohou posoudit diváci družic Astra 2A, 2B a 2D a Eurobird 1, které z větší části využívá operátor britské placené televize Sky Digital. Volně zde vysílají zhruba 4 desítky (!) nákupních kanálů, které se podobají jako vejce vejci. Nalezneme zde i něco originálnějšího. Jeden z provozovatelů "nabídkových televizí" přišel s myšlenkou být divákům užitečnější - přišel s kanálem Jobs TV. Jak již název napovídá, pomáhá svým divákům s uplatněním na trhu.

Televizní kanál věnovaný shoppingu existuje také v Polsku a dalších zemích. Co Česká republika? Ta má a nemá nákupní kanál. Se svým záměrem spustit ryze českou "nabídkovou televizi" předstoupila před českou Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) společnost NAT 1, s.r.o. s projektem televize "NAT 1". Samotný název NAT1 je zkratkou nabídkové televize. Číslice má předznamenávat naprosto první stanici tohoto druhu v naší zemi.

Koncem dubna loňského roku dostala NAT1 "požehnání" od RRTV a mohly začít přípravy na spuštění prvního nabídkového programu v ČR. Stanice měla zahájit plný provoz už v lednu 2003. Vzhledem k tomu, že se nepodařilo vyřešit finanční zajištění provozu, byl start NAT1 přeložen na polovinu května 2003. Televize NAT1 skutečně odstartovala, ale pouze pro hrstku diváků v severních Čechách. Program NAT1 byl zařazen jen do kabelové sítě KATRO SERVIS v Semilech. V dalších etapách se měl program NAT1 dostat do dalších menších kabelových sítí a také i do největších kabelovek UPC a Karneval.

V červenci 2003 podepsala smlouvu o zajištění servisu a provozování vysílání pro NAT1 s.r.o. společnost SAT Plus s.r.o., která sídlí na Praze 4 v Závišově ulici (ve stejné budově jako UPC Česká republika). Zdálo se, že je zajímavý projekt NAT 1 zachráněn.



Z tiskové zprávy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání z jejího 23.zasedání, které se konalo 2.prosince vyplývá: Rada souhlasila s přerušením vysílání společnosti NAT 1, s.r.o., prostřednictvím družice a kabelových systémů, když servisní společnost s ní předčasně ukončila spolupráci, nejdéle na dobu tří měsíců.

Čtenáři a satelitní diváci mohou být předchozím odstavcem trochu zmateni. Situace je taková, že i když NAT1 měla licenci k satelitnímu vysílání, nikdy k distribuci signálu přes družici nedošlo. Na stránkách Rady nalezneme u zaregistrovaného programu NAT1 zmínku o družici Eurobird a paketu Czech Link. Je jasné, že pokud nedojde k satelitní distribuci, bude poměrně obtížné program distribuovat po celé České republice. Provozovatel měl původně v plánu expandovat i na Slovensko, kde koncem dubna odstartoval v některých kabelových sítích nákupní kanál TV A. S touto stanicí nakonec úzce spolupracuje.

redakce





Reklama




Vybrané články