Quantcast

RRTV k vysílání reklamy na ČT po 14.10.2011

| redakce | tisk

Dne 14. října 2011 nabyl účinnosti zákon č. 302/2011 Sb., jímž se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi a některé další zákony. Mimo jiné rovněž zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Změna zákona přinesla významné změny v oblasti vysílání reklamy na programech České televize.

Dle novelizovaného znění § 50 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. čas vyhrazený reklamě v televizním vysílání provozovatele vysílání ze zákona na programech ČT2 a ČT4 nesmí přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času na každém z těchto programů, přičemž vysílání reklam nesmí v době od 19.00 hodin do 22.00 hodin překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny na žádném z těchto programů.

Provozovatel vysílání ze zákona nesmí do vysílání na ostatních programech zařazovat reklamu s výjimkou reklamy zařazované do vysílání programu v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události, je-li vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou k získání práv k televiznímu vysílání sportovní či kulturní události. Je-li do vysílání provozovatele televizního vysílání ze zákona zařazována reklama podle věty druhé, nesmí čas vyhrazený takové reklamě přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času, přičemž v době od 19.00 hodin do 22.00 hodin nesmí překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny. Provozovatel televizního vysílání ze zákona nesmí do vysílání zařazovat teleshopping.

Vzhledem k faktu, že i po datu 14. 10. 2011, kdy zákon nabyl účinnosti vyhlášením, Česká televize nadále do vysílání programů ČT1 a ČT24 zařazuje reklamu a teleshopping, přistoupila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) na svém 19. zasedání dne 18. října 2011 k vydání upozornění na porušení zákona, resp. na porušení § 50 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb.

K upozornění na porušení zákona se stanovením lhůty k nápravě Rada v souladu se zákonem o vysílání přistupuje vždy, když se provozovatel poprvé dopustí porušení některého z ustanovení tohoto zákona. Teprve pokud provozovatel na upozornění ve stanovené lhůtě adekvátně nereaguje zjednáním nápravy, je Rada oprávněna zahájit ve věci správní řízení, které může ukončit uložením pokuty.

V daném případě Rada stanovila lhůtu k nápravě tři dny. Neukončí-li v této době provozovatel protizákonné jednání, kterého se dopouští zařazováním reklamy na programech ČT1 a ČT24 a teleshoppingu na programech České televize, Rada přistoupí k zahájení správního řízení. Dle § 60 odst. 1 písm. l) zákona o vysílání je Rada oprávněna za porušení povinností stanovených pro obchodní sdělení uložit pokutu ve výši od 5 000,- Kč do 2 500 000,- Kč.

V daném případě neobstojí argument, že se provozovatel nemohl na změnu zákona s dostatečným předstihem připravit a že je povinen dostát svým smluvním závazkům vůči zadavatelům reklamy. Provozovatel je veřejnoprávním subjektem, který disponuje dostatečným ekonomicko-právním zázemím a jako takový měl pozorně sledovat přípravy a schvalovací proces nového zákona, který byl již dne 27. září 2011 podepsán prezidentem republiky a s několikadenním předstihem anoncován ve Sbírce zákonů.

zdroj: RRTV





Reklama




Vybrané články