Quantcast

Radní RRTV znepokojuje komerční působení v dětských pořadech

| redakce | tisk

Členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) konstatovali na svém 23. zasedání své znepokojení v souvislosti s komerčním obsahem pořadů pro děti odvysílaným na TV Barrandov Plus.

Konkrétně se jednalo o animovanou filmovou pohádku Vánoce v ohrožení, která zahrnovala prvky komerční komunikace zaměřené na nejmladší a nejohroženější diváky. „Snímek obsahuje celou řadu umístěných produktů (product placement), za všechny lze zmínit sklenici s čitelným nápisem Coca-Cola v typickém grafickém provedení a s typickým tvarem sklenic na Coca-Colu. Evropské právní úpravy v dětských pořadech přitom product placement jednoznačně zakazují,“ upozornil Ivan Krejčí, předseda RRTV.

Příběh vypráví o malém sobu Rustym, který sice není dost silný a šikovný, aby mohl střídat své bratry při tahání saní se Santou Clausem, ale je obětavý a má dobré srdce. V sekvenci, která má připomínat hodnocení soutěžících v pěvecké soutěži se vystřídají záběry na trojici porotců a na jednotlivé porotce, přičemž sklenice coca-coly jsou nepřetržitě v záběru přibližně 52 sekund. „Z hlediska technického provedení a působení na diváka jde o typický případ umístění produktu formou propagace výrobku s ochrannou známkou začleněním do pořadu. Umístění produktu ve vysílaných pořadech zákon připouští, ovšem s podmínkou, že se nejedná o pořady pro děti,“ upozornil Krejčí.

Provozovatel programu ovšem popírá, že by se v daném případě jednalo o umístění produktu ve smyslu zákona o vysílání, jelikož není tvůrcem pořadu, pouze pořad do vysílání zakoupil, aniž by disponoval informacemi o tom, že snad pořad nějaké produkty zahrnuje. V takovém případě je postižitelnost ze strany dozorového orgánu značně ztížena.

Provozovatel naopak dodává, ve snaze obhájit svůj postup, že v „předmětné sekvenci se jednalo o zobrazení přirozeného prostředí talentových soutěží, a nesdílí názor, že by tato sekvence mohla být dětským divákem vnímána jako propagace produktu“. A právě v tom tkví podle radních hlavní riziko podobných obsahů.

Děti skutečně nejsou schopny rozeznat propagaci produktu, a proč byl daný výrobek do pohádky zařazen. Takto umístěný produkt v dětském pořadu je ohrožující tím, že dítě je tímto obchodním sdělením ovlivňováno, aniž by si to uvědomovalo a mohlo se tomu jakkoli bránit. Je zarážející, že provozovatel programu, zaměřeného z velké části na pořady pro dětské diváky, nemá takovou míru společenské odpovědnosti, aby při sestavování programové skladby ze své nabídky vyloučil pořady, které jsou pro děti nebezpečné,“ řekl předseda RRTV Ivan Krejčí.

zdroj: RRTV





Reklama




Vybrané články