Erbenovský motiv v novém pojetí na ČT v minisérii Vodník

| redakce | tisk

Vražda dítěte, která se odehrála před více než pětadvaceti lety a která se místy zvláštním způsobem překrývá se známou erbenovskou baladou, je v centru hororově ponurého a napínavého příběhu nové minisérie Viktora Tauše Vodník.

Klára Melíšková jako majorka Výrová tentokrát na vlastní pěst vyšetřuje případ, u kterého řada nesrovnalostí poukazuje na chybný výsledek letitého pátrání. První z celkem tří dílů uvede ČT1 v neděli 31. března od 20 hodin.

Vodník je klasická investigativní detektivka opírající se o místní hororovou legendu, kterou zde představuje Vodník Karla Jaromíra Erbena. Tři dívky jsou svědky hrůzného zločinu. Ve své imaginaci tehdy uvěří, že viděly vraha a že jím byl vodník. Ta představa je pronásleduje i po pětadvaceti letech. Konfrontace se zločinem stále ovlivňuje jejich životy a tak se jedna z nich rozhoduje obrátit se na Majora Výrovou s prosbou o přešetření tohoto dávno uzavřeného případu,“ říká režisér Viktor Tauš.

Minisérie Vodník, Klára Melíšková (foto: ČT)
▲ Minisérie Vodník, Klára Melíšková (foto: ČT)

Příběh Vodníka se odehrává ve dvou časových rovinách, v době, kdy se případ skutečně odehrál a v době, kdy ho majorka Výrová vyšetřuje. Divák díky tomu uvidí, jaký mohou mít dávno prožité hrůzy vliv na vývoj osobnosti a charakteru člověka. „Pro mne je Vodník především studií toho, co s naší povahou, ve smyslu jednotlivců i společnosti, dělá konfrontace se zlem, které není pojmenováno, objasněno a správně vyšetřeno,“ dodává Viktor Tauš.

Vodník je předposlední minisérií z cyklu Detektivové od Nejsvětější Trojice z dílny režisérů Jana Hřebejka, Viktora Tauše a scenáristy Petra Jarchovského. I v této sérii proto zvolil režisér osobitý přístup k vizuální stránce natáčení. Dialogy, barevné zpracování ani snímání interiérů a exteriérů nejsou takové, na jaké je divák běžně zvyklý a přispívají k baladičnosti celé minisérie. „Přístup Viktora Tauše a kameramana Martina Douby byl pro mě naprosto vyhovující. Jejich koncepce vycházela z nálady, jakou v nich příběh Vodníka zanechal a vůbec se nerozporoval s hereckou prací. Naopak svým způsobem z ní i vycházel. Jelikož já nejsem konzervativec a netrvám na klasickém snímání dialogu, byl jsem nadšen,“ komentuje přístup režiséra představitel jedné z hlavních rolí Václav Neužil.

zdroj: ČT