Quantcast

Slováci budou mít další televizi - Nautik TV

| Tisk

Slovenský televizní trh se už brzy rozroste o nový tematický kanál, Nautik TV, který bude šířen přes satelit. Zahájení vysílání se plánuje již brzy - v březnu 2005 - symbolicky v předvečer Světového dne vody.

Motto Nautik TV zní: nejen televize, ale nové poznání a aktivní životní styl. "Název televize a slogan koresponduje s projektem, který již úspěšně na Slovensku provozujeme. Jmenuje se stejně. Je to vydávání tematického časopisu zabývající se mj. jachtingem, windsurfingem, kiteboardingem, kanoistikou, kayakem, ale i potápěním," vysvětluje pro server parabola.cz Igor Boháč, jednatel Nautik TV spol. s r.o. Jeho kolega Karol Kadlečík upřesňuje: "Název televize vystihuje celkový obsahový profil kanálu - voda jako zdroj života, energie a zdravého životního stylu."

Podle jednatelů Nautik TV rozhodnutí vybudovat novou podobu televize v podmínkách Slovenska bylo inspirováno analýzou mediálního chování slovenské populace nad 15 let věku. "V našich podmínkách už došlo k naplnění nabídky tzv. plnoformátových televizí, které splňují očekávání pasivních konzumentů. Na druhé straně už nepřinášejí ve většině případech nové duchovní podněty," říká serveru parabola.cz Boháč a pokračuje: "Vyplývá to ze závěrů výzkumných vln, které realizuje RNS Holding International a.s. ve čtvrtletních intervalech na reprezentativním souboru cca 1200 respondentů."

Podle průzkumu je zájem o tematické kanály nabízející sport, filmy, hudbu a dokumenty. "Podzimní průzkum z října 2004 potvrdil, že je zájem i o takové kanály, jako jsou Spektrum či Discovery. Respondenti deklarovali vysoký zájem o přírodopisné a cestopisné dokumenty - 29,6 %, resp. 27,9 %. Vysokých preferencí dosáhly i dokumenty se sportovním obsahem, téměř 21 %. Právě to bude základ programové skladby Nautik TV," prozrazuje serveru parabola.cz Boháč.

Nautik TV má být monotematickou televizí s dominancí jednoho programového typu: přes 90 % vysílací plochy budou tvořit dokumentární programy účelně doplněné o publicistiku, zpravodajství, zábavu, hudbu, vzdělávací či dokonce o dramatické programy. "Multižánrovým přístupem a pestřejší skladbou programu vidíme větší šanci oslovit cílové skupiny diváků," dodává Boháč.

"Z hlediska původu relací půjde převážně o převzaté pořady renomovaných evropských společností. Budou ve slovenské verzi. Ve vlastní produkci budeme připravovat cyklické publicistické programy zaměřené na propagaci cestovního ruchu, ale také gastronomii," říká pro server parabola.cz Boháč a pokračuje: "Zužitkujeme tak vlastní zkušenosti s přípravou cestopisných dokumentů, které jsme prezentovali uceleným jedenáctidílným cyklem Expedícia na Atlantiku."

Televizní signál bude šířen prostřednictvím satelitu Thorr III na pozici 0,8 stupňů západně (na freq. 11,823 a 12,399 GHz, polarizace horizontální, SR 28000, FEC 7/8 - pozn. redakce). "Rádi bychom vysílali i prostřednictvím kabelových společností jak na Slovensku, což je primární trh, tak i v Česku," říká Boháč, jednatel Nautik TV.



"O tomto projektu Nautik TV zatím nic nevíme. Nemám žádné informace o tom, že by proběhla nějaká jednání o případném zařazení do programové nabídky," odpovídá serveru parabola.cz František Malina, tiskový mluvčí UPC Česká republika, na dotaz, zda byli osloveni slovenským subjektem. "My také neuvažujeme o zařazení tohoto kanálu do naší nabídky. Nebyli jsme zatím ani osloveni," potvrzuje rovněž Jan Hlaváč, mediální konzultant kabelového operátora Karneval.

A co na novou slovenskou televizi říká Radoslav Augustín, šéfredaktor slovenského mediálního serveru Mediálne.sk? "Je těžké hodnotit něco, co ještě nezačalo vysílat. Každopádně to Nutik TV bude mít velmi těžké. Na slovenském trhu působí již dobře etablované televize, formátované tak, aby jistým způsobem pokrývaly i formáty, které vyhledává cílová skupina, o kterou primárně bude mít zájem Nautik TV. Na trhu už nyní působí televize podobného charakteru jako Spektrum, AP, DCH. Tato konkurence je dokonce dostupná i v jazykových mutacích. Nautik TV chce vysílat poměrně velké množství vlastních relací, což může dopadnout i tak, že vlastní tvorba bude nekvalitní, tzv. na úrovni regionální a lokální televize. Vedení ale deklaruje, že nosnou částí budou pořady evropského standardu. To zase nutí televizi mít maximální úspěch, tedy vysokou sledovanost, tak aby je zaplatila výnosy z reklamy. A to vidím jako problém. Slovensko je malý trh (a Nautik TV zatím nijak výrazně nedeklaruje orientaci i na českého diváka) a takto úzkoprofilová televize to bude mít velmi těžké. Takže malý trh a úzký profil jsou dva silně determinující prvky úspěchu. Což ale zase může být výzva a záleží jen na managementu televize, jak si s tím poradí. Lze ale konstatovat, že pro slovenský trh je to nová situace a bude zajímavé sledovat, jak si Nautik TV povede."

Radek Pešout





Reklama




Vybrané články