UPC a Karneval: Bývalá ORT vytváří mediální kampaň
| Tisk
Alespoň to vyplývá ze stanovisek tiskových mluvčích kabelových operátorů UPC Česká republika a Karneval Media. „Stanovisko UPC je úplně stejné jako Karnevalu. Navíc chci zdůraznit: pro nás je nepřijatelné vést obchodní jednání prostřednictvím médií nebo je používat k vytvoření nátlaku,“ říká serveru parabola.cz František Malina.
„Vedeme jednání se zástupcem společnosti Channel One Russia stejně jako s několika dalšími provozovateli rusky mluvících kanálů,“ potvrzuje serveru parabola.cz Jan Hlaváč z Karnevalu a pokračuje: „Finanční požadavky Channel One Russia jsou zhruba desetkrát vyšší než je na našem trhu obvyklé. Současně ověřujeme, zda mají jednotlivé rusky mluvící kanály ošetřena autorská a licenční práva pro teritorium České republiky.“
O co jde? Channel One Russia Worldwide, nebo-li Pervyj kanal Vsemirnaja Sietj (PKVS) – bývalá ORT, zveřejnila v ruském tisku (např. deník Izvestia) informaci o tom, že dva největší čeští kabeloví operátoři UPC a Karneval do července letošního roku šířili ve svých sítích „pirátsky“ jejich program. Kontaktována byla i redakce serveru parabola.cz jak emailem od čtenáře, tak přímo ruskou televizí, která poukázala na „problém“.
„Bude-li potřeba, budeme svá práva obhajovat i soudně. Zákonodárství EU v ČR se nachází na naší straně, protože vyzdvihuje v dodržování práv vysílacích organizací přísné požadavky. Iniciativně jsme se již obrátili na Ministerstvo kultury ČR (odbor Copyright). Fakt nezákonnosti šíření a účelnost soudního projednání sporu v případě nezbytnosti nám byl potvrzen,“ uvádí např. v prohlášení ruská televize PKVS. Celé stanovisko v českém překladu si přečtěte zde.

Ruský kanál dále tvrdí, že „PKVS je touto situaci krajně znepokojena, neboť o širokém diváckém auditoriu v Česku je nám známo. Děláme všechno možné, abychom televizní kanál do kabelových sítí vrátili na zákonném základě, a ve vedení rozhovorů s UPC i Karnevalem pokračujeme.“
To se však nelíbí Karnevalu i UPC: „Počet klientů a diváků, kteří mají o ruské vysílání zájem, uváděný v informacích Channel One Russia, je ve sféře fantazií a dohadů – rozhodně naprosto mimo realitu. Národní programy má smysl klientům nabídnout pouze v sítích, kde je o ně zájem. V případě Karnavelu by se jednalo o Prahu a blízké okolí. Nicméně hlavní masa zákazníků Karnevalu je v českých regionech – celý sever Čech, Plzeň, Brno či Ostrava. Skutečný zájem, který evidujeme, je v řádu desítek možných diváků – nikoli tisíců nebo desetitisíců.“

„Pokud se ruská programová společnost staví do pozice šiřitele ruské kultury, informací a národní tvorby, pokud chce potěšit a vyjít vstříc ruským občanům a příznivcům Ruska v České republice, pokud vysílá svůj program volně a nekódovaně po celé Evropě, potom nechť také nabízí svůj program za podobných podmínek jako jiné národní programy,“ konstatuje serveru parabola.cz Hlaváč. „Tak jako například činí francouzská TV5 nebo polská Polonia a další.“
Podle mediálního zástupce Karneval Media, má operátor zájem na tom, aby programová nabídka byla zajímavá. „Nepřistoupíme ale na vydírání, na platbu nepřiměřených poplatků za program, o který není zájem. Že ruská strana nemá zájem na řádném obchodním vztahu, vyplývá také z mediální kampaně vedené proti Karnevalu a UPC. Ta se mimo jiné projevuje zasíláním anonymních dopisů redakcím a telefonními výhružkami na tiskové oddělení Karnevalu,“ uzavírá Hlaváč.
redakce