Quantcast

Přijdeme o hudební TV VIVA?

| Tisk

Představte si, že jednoho dne si sednete k televizoru a budete ve svém favoritním listu hledat vaši oblíbenou hudební televizi VIVA. A ejhle. Ona je tam místo ní zakódovaná MTV! Myslíte, že to může být jen divoký sen? Nemusí.

Americký mediální gigant Viacom, provozovatel známých videoklipových kanálů MTV a VH-1 vede podle Financial Times (FT) jednání o převzetí hudební televize Viva. Viacom za získání svého věčného rivala nabízí až 300 miliónů Euro. O společnost Viva Media se zajímají i německé mediální skupiny ProSibenSat.1 a RTL, které zatím nenabízejí tolik co americký Viacom.

Společnost Viva Media dosáhla v prvním čtvrtletí letošního roku hrubé ztráty ve výši okolo 3,35 miliónů Euro. Ztráta uvnitř hudební televize byla 2,68 miliónů Euro, zatímco v oblasti televizní produkce dosáhla společnost zisku okolo 848 000 Euro.

Německá VIVA Television zahájila vysílání na podzim roku 1993 jako první nekódovaný německý hudební kanál pro mladé diváky. Konkurenční MTV, ze stáje Viacomu, v té době příliš konkurovat Vivě nemohla. V první polovině 90.let ještě nebylo zavedeno digitální satelitní vysílání a MTV v Evropě existovala pouze s jediným programem, který musel oslovit diváky v celé Evropě. Situace se začala měnit v polovině 90.let, kdy Viacom díky digitalizaci postupně spustil další kanály sítě MTV Networks a tak v roce 1996 odstartovala MTV Italy, v roce 1997 MTV UK+Ireland ale i MTV Deutschland. Konečně mohlo dojít k vzájemnému změření sil. Jenže MTV bylo na satelitu kódované, volně vysílala jen Viva, která právě díky nekódovanému vysílání si získala diváckou přízeň. Situace se změnila až začátkem roku 1999 kdy MTV Deutschland spustilo nekódované satelitní vysílání.

Ještě několik let předtím - na jaře 1995 - odstartovala společnost Viva Media svůj druhý hudební kanál pojmenovaný jednoduše VIVA II. Stanice nabízela v "první vlně" videoklipy 80. a 90.let, čímž se přiblížila zaměření VH1. Druhý program VIVY nebyl tak úspěšný a proto přišel "nový začátek", který v hudbě značně přitvrdil, ano šlo zřejmě o nejpopulárnější etapu stanice VIVA ZWEI s důrazem na rockovou tvorbu. Program stanice VIVA ZWEI byl v lednu 2002 nahrazen programem VIVA PLUS a opět došlo ke změně žánru. Stanice nabízela videoklipy rocku, hip hopu, soulu, RnB a black music. Stanice se měla stát hudební televizí CNN. I tenhle plán jaksi nevyšel. Sledovanost šla dolů. V říjnu téhož roku odstartovala VIVA PLUS interaktivní hudební program, podobný tomu, co nabízí např. slovenská či italská stanice Music Box.

Pomyslný hřebíček do rakve vsadil Viacom společnosti Viva Media v květnu 2001, kdy odstartoval vysílání nového kanálu pro mladé diváky - MTV2 The Pop Channel, který nahradil původní nepříliš úspěšný videoklipový vysílač VH-1 Deutschland. MTV2 POP, se zaměřením na stejnou cílovou skupinu jako VIVA Television, vysílala volně v analogovém přenosu přes satelit Astra na pozici 19,2°E. Volné vysílání v digitálním přenosu začala o 1,5 roku později.



Vraťme se na samotný začátek článku. Přijdeme o programy VIVA? Na to nelze teď jednoznačně odpovědět. Pokud společnost Viva Media AG získá americký gigant Viacom, můžeme přijít o německé stanice VIVA, které byly po mnoho let problém pro MTV na německém trhu. Navíc by Viacom ovládal celý trh. Už by něměl síť konkurenčních stanic v mnoha zemích. MTV by tak mohla na trhu uplatňovat princip nejsilnějšího - mohl by diktovat podmínky.

V současné době funguje na německém trhu 5 nekódovaných německých hudebních kanálů - MTV Deutschland, MTV2 POP, VIVA Television, VIVA PLUS a Onyx, který bude začátkem září přetransformován v kanál Terra Nova věnovaný ekologii.

Viva Television vysílá nekódovaně na satelitu Astra 19,2°E. V analogovém přenosu na transpondéru č.44 (kmitočet 11,126 GHz, polarizace vertikální), v digitálním pak na transp.č.116 (freq. 12,669 GHz, polarizace vertikální, SR 22000, FEC 5/6. VIVA PLUS vysílá v analogu na transp.č.7 (kmit. 11,303 GHz, polarizace horizontální), v digitálu pak na tr.č.108 (kmit. 12,552 GHz, polarizace vertikální, SR 22000, FEC 5/6).

Viva Media provozuje videoklipové kanály v Nizozemí (The Box), Švýcarsku, Maďarsku a Polsku.

redakce





Reklama




Vybrané články