Quantcast

Kdo dělal grafiku ČT24, která nápadně připomíná BBC?

| Tisk

logoJe tomu přes měsíc, co veřejnoprávní Česká televize spustila svůj čistě zpravodajský kanál – ČT24. Televizní grafikou na české poměry překvapil. Zdá se, že inspirace totiž přišla z BBC.

Grafika zpravodajské ČT24 totiž nápadně připomíná tři kanály největší veřejnoprávní televizní korporace na světě. Konkrétně BBC NEWS 24, BBC Parliament, ale i BBC World. Je to špatně či dobře? Nebo je to úplně jedno? Server parabola.cz se několikrát pokusil kontaktovat Českou televizi (ČT) a zajímal se o to, jak nová grafika vznikala. Televize z Kavčích hor však nebyla moc sdílná. Otázky si přehazovala jako horký brambor. Ačkoliv ČT nebyla natolik velkorysá - jako komerční Prima TV, která v dubnu na svou obrazovku uvedla rovněž novou grafiku (a kreativní ředitelka Jarka Sedláčková se i zapojila do on-line diskuse) - víme, kdo televizní design dělal!

Logo ČT24
Logo ČT24
Otcem grafiky ČT24 je Radek Svoboda, pracovník grafického centra ČT. „Ano, jsem to já,“ potvrdil na přímý dotaz serveru parabola.cz. „Ale jinak celkově na grafice ČT24 pracoval tým pracovníků grafického centra.

Srovnání s BBC se zejména nabízí při pohledu na celkový layout, který působí moderně, lákavě, vkusně, vyvolává pocit luxusu. Naopak ale je tmavý a obrazovku nerozzáří. Spíše ztemní. Proč zvolena kombinace černé, tmavě červené, tmavě žluté? „Pokud jde o barevnost, prostě se mně líbila,“ říká na to serveru parabola.cz Svoboda.

Je známo, že projekt prvního českého čistě zpravodajského kanálu se rodil poměrně v krátké době. Tedy ne jako myšlenka (ta je už hodně let stará), ale jako skutečná realizace s pevně daným termínem zahájení provozu. Kdy začala práce na designu? „S návrhy se začalo v polovině ledna 2005,“ prozrazuje serveru parabola.cz Svoboda z ČT a k motivům jednotlivých znělek, předělů, titulků apod. doplňuje: „Vycházelo se z požadavků redakčních složek.


Logo BBC World
Logo BBC World
Česká televize se při uvedení nového kanálu na český televizní trh také postarala o novinku, která však u našich sousedů je zcela již běžná. Logo kanálu ČT24 je totiž transparentní, nebo-li bílé, průhledné, prostě nebarevné. „Logo mělo samozřejmě vycházet z názvu stanice,“ komentuje Svoboda identitu kanálu reprezentovanou v podobě dvojčíslí 24. ČT tentokrát nezvolila u zpravodajského kanálu svou červeno-bílou obrazovku. Nabízí se otázka, zda se promění i loga dvou terestrických plnoformátových kanálů ČT1 a ČT2, či zda budou také transparentní. Na veřejnost se před časem dostaly informace, že změna se chystá – ale jen kosmetická. Tedy, uvidíme…

Server parabola.cz ale např. získal vyjádření přímo od generálního ředitele Prima TV Martina Dvořáka, že jsou rozhodnuti v brzké době logo Primy rovněž na televizní obrazovce zobrazovat průhledně. „Musíme nějaký čas nechat nové logo Primy tak jak je, aby se zavedlo a divák si na něj zvykl. Po určité době ale bude rovněž transparentní.



Pro zajímavost ještě Svoboda, grafik veřejnoprávní televize, serveru parabola.cz prozradil, na jakých zařízeních se nový design ČT24 a zpravodajských relací na ČT1 rodil: „Vše bylo vyrobeno na zařízeních Henry Infinity a Editbox s přispěním 3D.

Znělka Simpson's World (BBC News 24)
Znělka Simpson's World (BBC News 24)
Ovšem inspirace ČT24 britskou BBC je patrná i z internetových stránek www.ct24.cz , které také nápadně připomínají http://news.bbc.co.uk . Ty připravuje ČT se společností Neris, agentura ČTK pro Internet a nová média.

ČT24 zatím není dostupná televizním divákům pozemní cestou na klasickou drátěnou anténu. Sledovat zpravodajství a publicistiku v Česku lze zejména prostřednictvím internetu, kabelové televize a satelitu. Podle slovenského časopisu Týždeň však ČT se chce se zpravodajským kanálem prosadit i ve Slovenské republice.

Podle vyjádření tiskového mluvčího ČT Martina Krafla pro Týždeň již začala jednání se slovenskou UPC i s ostatními kabelovými operátory. Za UPC Slovensko to podle časopisu potvrdil i tiskový mluvčí Jaroslav Kolár. Krafl také údajně naznačil, že ČT má ambice konkurovat slovenské zpravodajské TA3. „V této chvíli z finančních důvodů o rozšíření redakce o slovenskou část neuvažujeme, do budoucna možná ano.“ Naopak PR manažerka TA3 Olívia Trnkalová neočekává, že by pokrytí událostí ČT24 bylo natolik veliké, aby se kanál mohl stát přímou konkurencí. „Nepodceňujeme však ČT24 a vnímáme tlak na ještě větší zkvalitnění našeho zpravodajství,“ dodala pro Týždeň. TA3 je také v nabídce českých kabelových operátorů.

Radek Pešout





Reklama




Vybrané články