5 let UPC Direct v datech

| Tisk

logoPřed pěti lety, v září roku 2000 odstartovala první placená digitální satelitní televize v České republice – UPC Direct. Jaká je minulost a současné a budoucí možnosti této služby?

UPC Direct je první a stále jedinou digitální platformou pro individuální příjem televize a rádií ze satelitu, dostupnou kdekoliv na území České republiky a přinášející tematické programy v české/slovenské verzi. Ty ve velké většině nejsou - kromě kabelových sítí - pro českého diváka jinak dostupné.

S placenou digitální televizí ze satelitu nebyly v České republice před pěti lety žádné velké zkušenosti vyjma krátkého a neúspěšného pokusu platformy Multichoice Kaleidoscope v devadesátých letech. V tomto případě se jednalo o omezenou nabídku analogových nikoliv digitálních stanic, navíc s nutností uhradit předem přijímací zařízení i poplatek za přístupovou kartu.

Teprve start UPC Direct umožnil v České republice rozvinout ve světě běžný systém placené satelitní televize v digitální kvalitě. Pro svou částečnou podobnost s kabelovou nabídkou se této platformě z počátku začalo říkat „satelitní kabelovka“, pro dostupnost příjmu TV a rozhlasových programů i v městech a obcích bez kabelových přípojek pak „kabelová televize bez kabelu“.

Několik dat z historie UPC Direct

Říjen 1999 - Kabel Plus, a.s. se stává součástí přední evropské komunikační společnosti United Pan-Europe Communications (UPC), která koupila většinový podíl od tehdejšího vlastníka – americké společnosti Media One

Září 2000 - Kabel Plus, a.s. se přejmenoval na UPC Česká republika, a.s.

18. září 2000 - start satelitní služby UPC Direct v České republice. Česká republika tak následuje Slovensko a Maďarsko, kde ke spuštění došlo o dva týdny dříve a Polsko, kde tato služba pod názvem TV Wizja slavila již dva roky prodejní úspěch. Základní programová nabídka se jmenuje Rodina a obsahuje při startu této služby následující televizní programy: Animal Planet, Discovery Channel, National Geographic Channel, Max1 (později přejmenovaný na Spectrum), Fox Kids (dnes Jetix), Cartoon Network, Hallmark, MTV Extra, MTV Base, Eurosport (česká verze), Romantica, MTV2, VH1 Export, VH1 Classic, Reality TV, CNN a Travel TV, nabídku dále doplňuje cca 70 volně vysílaných programů na satelitu Astra. Za příplatek lze získat prémiové kanály HBO, Sport 1 (tehdy samostatný český sportovní kanál, který začal oficiálně vysílat 6.10.2000) a Private Gold. Později se základní nabídka rozšiřuje o další programy, jako je např. česká televize TV3 (dřívější TV Galaxie).

Od začátku je zákazníkům pronajímán přijímač Philips DSX 6010, kvalitní duralová parabola ofset 60 cm a LNB 0,6 dB. Za zařízení se vybírala záloha 2000 Kč, která se vrací po ukončení předplatného. Aktivační poplatek činil 500 Kč, zákazník sepisoval smlouvu na minimální dobu 12 měsíců. Uplink na tehdejší transpondéry na satelit Astra 1H byl v britském Maidstonu.

1. červenec 2001 - rozšíření základní programové nabídky Rodina o dva nové kanály - MTV Europe a Club. UPC Direct přechází po zkušenostech ze Slovenska a Maďarska, na tzv. autorizovaný prodej, to znamená že předplatné UPC Direct bylo spojeno vždy s instalací, realizovanou certifikovanou instalační firmou.

17. říjen 2001 - zrušení tzv. minimální doby (prvních 12 měsíců ode dne účinnosti smlouvy, ve které nemůže uživatel smlouvu vypovědět) pro všechny nové zákazníky. Změny, vztahující se k procesu ověřování totožnosti zákazníka a jeho adresy byly nastaveny tak, aby nedocházelo k zneužívání služby.

2. duben 2002 - do nabídky Rodina UPC Direct se nově zařazuje slovenská zpravodajská televize TA 3, která nahrazuje kanál Romantica. Dále přibyly kanály Extreme Sports a Avante. Téhož dne dochází -poprvé od zavedení služby na podzim 2000 - k jiné organizaci předvoleb u pronajatého přijímače Philips. Změny jsou výrazné a čitelně oddělují jednotlivé žánrové skupiny programů. Na nepřesunutelná místa předvoleb (čísla 1-37) jsou nyní zařazeny také některé vybrané oblíbené volně šířené kanály, které byly doposud laděné od pozice 100 výše. Pro zajímavost - tehdy má 14 kanálů české elektronické programové průvodce (EPG), 5 anglické, 2 německé a 1 francouzský. Na 9 kanálů přenáší i teletextové informace (jsou to TV3, Spektrum, Travel, Eurosport, MTV Europe, Viva, CNN, CNBC a TV5).

1. květen 2002 - zlevnění pronájmu samostatných přístupových karet pro předplatné UPC Direct. Společnost UPC, vedená snahou o zvýhodnění abonentů, kteří mají své vlastní přijímací zařízení a nebudou si tedy pronajímat přijímač Philips, parabolu a ani konvertor, jim nyní účtuje při uzavření smlouvy vratnou zálohu jen 900 Kč, oproti standardní výši 2000 Kč. Samozřejmě pak odpadá i povinná montáž certifikovanou instalační firmou.

1. říjen 2002 - sportovní fanoušci se konečně dočkali a česká tematická televize Galaxie sport je od tohoto dne zařazena do základní nabídky Rodina. Společnost UPC přestává distribuovat paraboly a konvertory. Ty si musí zákazník pořídit sám, zapůjčuje se pouze přijímač Philips a přístupová karta.

1. listopad 2002 - na tehdejší druhou předvolbu přibyl český hudební kanál Stanice O. Ten byl zakódován a dostupný pouze abonentům UPC Direct (v základní nabídce Rodina). Od 1. 5. 2004 ale už jako stanice Óčko opouští tuto platformu a od té doby vysílá volně ( FTA) z družice Astra 2C na stejné orbitální pozici.

3. prosinec 2002 - programy UPC Direct jsou již distribuovány z nového uplinku DMC v Amsterodamu. Současně s tím proběhla i nová reorganizace uspořádání prvních 47 předvoleb na přijímačích Philips.

15. září 2003 - start HBO MaxPack – začal vysílat prémiový filmový kanál HBO2.

17. října 2003 – do UPC Direct přibyla česká komerční TV stanice TV Prima. Jedná se o redistribuci – dokrytí pozemního příjmu.

29. prosinec 2003 - v základní nabídce Rodina nahradil česky dabovaný dětský kanál Minimax dosavadní Cartoon Network. Až do 18.2.2004 byl vysílán volně, bez kódování. Po skončení vysílání v 19.30 hod. je na předvolbě č.17 maďarský hudební kanál MusicMax.

11. srpen 2004 - v souvislosti s upgradem hardware v DMC v Amsterodamu se mění složení všech tří transpondérů, které používá satelitní služba UPC Direct pro Maďarskou, Slovenskou a Českou republiku (konkrétně frekvence 11,992 H, 12,304 H a 12,382 H), a zkouší se proměnlivý datový tok. V paketu UPC Direct vysílá v té době v češtině či slovenštině 16 programů, slovenským abonentům chybí na pronajatém přijímači Philips DSX 6010 TV Prima, českým je zase nedostupná TV Markíza a TV JOJ (tyto dvě slovenské stanice přibyly na transpondéry UPC dne 16.9.2004).

Listopad 2004 - postupně zahájeno zapůjčování inovovaných digitálních satelitních přijímačů Philips DSR 2111(S6), které měly jiné grafické zpracování EPG a menu a vyšší počet předvoleb (400).

Prosinec 2004 - pro abonenty se začaly dodávat přijímače nové generace Philips DSR 4101(S8). Ty postupně nahrazují stávající přijímače Philips DSX 6010(M5). Příjem až 2000 kanálů UPC Direct a volných kanálů, nejsou vybaveny modulátorem. Snadná instalace a provoz pomocí přehledného menu na obrazovce, digitální audio výstup S/PDIF, podpora Dolby Digital (AC3), přímá volba změny jazyka zvukového doprovodu a titulků. Kompatibilita s OpenTV core 1.1, zcela přepracované EPG (elektronický programový průvodce), nyní s výběrem pořadů podle žánrů.

10. leden 2005 – v platformě UPC Direct nahradil nový sportovní TV kanál Eurosport 2 dosavadní TV Eurosport News.

17. leden 2005 – začal vysílat česky dabovaný maďarský kulinářský kanál TV Paprika.

22. únor 2005 - na pozice 48 a 49 jsou zařazené fotbalový TV kanál Real Madrid a sportovní TV kanál Race World. V obou případech jde o volné TV kanály umístěné na satelitu Astra. Tímto krokem chtěla společnost UPC vyhovět domácím sportovním příznivcům, kteří chtějí oba TV kanály sledovat a často nevěděli, kde je hledat.

5. duben 2005 – byl aktivován čtvrtý transpondér na Astře 1E pro platformu UPC Direct (10,921 H) a následně den poté provedena zatím poslední reorganizace programových předvoleb na přijímačích Philips, zapůjčených abonentům. Jedná o zásadní změnu, která zasáhla celou první stovku předvoleb, nyní jsou programy řazeny podle žánru, a u každého je ponecháno několik rezervovaných pozic pro budoucí spuštění dalších stanic: č. 1-2 – zatím volné pro UPC info kanály, č. 3-6 - terestrické televize, č. 7-24 - tematické dokumentární televize, č. 25-39 - filmové kanály, č. 40-54 - sportovní kanály, č. 55-64 - dětské programy, č. 65-75 – hudební stanice, č. 76-86 – zpravodajské televize, č. 87-95 - vybrané zahraniční televize, 96-98 – erotické kanály.

15. duben 2005 – sedm nových kanálů v nové prémiové nabídce Plus – akční AXN (český dabing), tematické Viasat History a Viasat Explorer (česky od 1.6.2005), dětské Cartoon Network a Boomerang v angličtině, kanál klasických filmů TCM a soft erotický Private Blue, oba též v angličtině.

2. květen 2005 – po skončení Minimaxu od 20.00 hod je zařazen česky dabovaný animovaný kanál pro starší děti a mládež Anime+. Teprve po jeho pětihodinovém bloku následuje hudební kanál A+, který vysílá až do 6.hodiny ranní, kdy opět zahajuje Minimax.

10. květen 2005 – start vysílání české veřejnoprávní televize ČT1 a ČT2 (podobně jako u TV Prima se jedná se o redistribuci – dokrytí pozemního příjmu) a volné (FTA) vysílání zpravodajského kanálu ČT24.

12. květen 2005 - zahájil vysílání nový prémiový filmový kanál Cinemax. Do 6.6.2005 byl dostupný všem abonentům základní nabídky Rodina, po té jej lze objednat samostatně anebo např. v kombinaci s filmovým paketem HBO MaxPack.

4. červenec 2005 – erotický kanál XXX Xtreme vysílá jako nový prémiový kanál (v originální anglické jazykové mutaci)

22. červenec 2005 – oficiální zařazení kanálu česky dabovaného kanálu Film+ .

Srpen 2005 - v návaznosti na současný trend digitálních technologií a tím i dokonalejší přenos programů, přistupuje UPC Česká republika, a.s. k obměně přístupových karet digitální satelitní televize UPC Direct. Tato změna je prováděna za účelem zkvalitnění a lepšího zabezpečení příjmu služeb UPC Direct. Svým abonentům rozesílá nové přístupové karty. Stará číselná řada 0 0391... bude po provedení výměny deaktivována, nebudou na ni zasílána aktuální data a tedy karty této řady nebudou fungovat.

Září 2005 – pět let po startu platformy UPC Direct přináší svým abonentům širokou nabídku 58 tematických kanálů, přenášených ze čtyř vlastních transpondérů a jednoho transpondéru MTV Networks (5 hudebních kanálů, kódování multicrypt). Z tohoto počtu je 24 programů plně dabovaných do češtiny či slovenštiny, tři jsou částečně opatřené českými titulky (NGC, BBC Prime a Extreme Sports) a 15 je v originální jazykové mutaci (převážně angličtina). 14 programů je určených pouze pro maďarské a 2 pro slovenské abonenty (JOJ a TV Markíza). Tuto nabídku pak doplňuje necelá stovka tzv. volných televizních programů z celého světa


Výhody a perspektivy digitální satelitní televize UPC Direct

UPC Direct - služba, dostupná na celém území - zabezpečuje abonentům příjem satelitních pořadů z digitálních paketů, v mnoha tematických žánrů a oblastí, z nichž je řada v českém, případně slovenském jazyce.Tato digitální satelitní televize má oproti staršímu analogovému přenosovému systému řadu výhod:

Kvalita digitálního vysílání
Asi nejznámější a nejvíce oceňovanou vlastností je udržení konstantní, tedy stejné kvality obrazu bez výpadků či rušivých změn v obraze - zrnění, drop outy („rybičky“), moaré, vícenásobný obraz (duchy), a další poruchy, které známe z analogového příjmu a které často nelze vhledem k příjmovým poměrům v místě sledování v analogu potlačit. Naproti tomu je digitální obraz a zvuk při správné instalaci přijímací paraboly kvalitní a bez výpadků a rušení (kromě případných krátkodobých atmosférických anomálií).

Široká programová nabídka
Digitální vysílání umožňuje příjem široké nabídky více programů z jedné pozice, na kterou je nasměrována parabola. Satelitní platforma UPC Direct má pronajaté čtyři transpondéry na u nás nejsledovanější pozici satelitů Astra, což představuje na šest desítek programů, vysílaných pouze pro abonenty UPC Direct. Kromě toho divák navíc získává další dvě stovky volně dostupných televizí a též více jak dvě stě satelitních rádií, šířených z této pozice.

Výběr programových balíčků podle zájmu
Digitální vysílání umožňuje adresný příjem programů, to znamená, že signál je zakódován a jeho sledování je umožněno pouze divákům vlastnící přístupovou kartu s oprávněním na příjem daného programu. Provozovatel satelitní platformy může sdružovat programy do paketů – programových nabídek – balíků, které si může zájemce předplatit. Divák pak platí pouze tu nabídku, o kterou má zájem.

Každý předplatitel UPC Direct dostává základní nabídku Rodina, čítající minimálně dvě desítky českých či česky dabovaných programů různého žánrového zaměření (doplněné dalšími programy v originálním znění) – jsou zde domácí veřejnoprávní i komerční televize, sportovní a dětské kanály, dokumentární i filmové programy. K nim si může přikoupit doplňkový balíček Plus, který rozšíří nabídku o další dabované dokumentární programy, dětské stanice, a akční a erotický kanál. V případě zájmu může získat za příplatek i atraktivní prémiové filmové kanály nebo další kanály „pro dospělé“.


Autorizovaný příjem
Programy platformy UPC Direct jsou chráněné proti neoprávněnému příjmu kódováním v systému CryptoWorks. Každý abonent má svou přístupovou kartou (smart card), opravňující ke sledování zvolené (a zaplacené) nabídky, ta musí být při sledování zasunuta ve štěrbině dekodéru přijímače. Nové přístupové karty po výměně mají větší ochranu algoritmu proti neoprávněným zásahům. Výhodou autorizovaného příjmu je jeho adresnost a tedy rychlé povolení anebo naopak blokování příjmu zvolené nabídky prostřednictvím dat z přijímaného digitální signálu. Nabídku lze tedy pohodlně rozšiřovat zadáním požadavku do zákaznického centra UPC – a to i telefonem, či po internetu. Tento systém umožňuje i budoucí, ve světě již často používané předplatné Pay Per View kanálů, tedy úhradu za sledování jednoho konkrétního pořadu (filmu, sportovního přenosu, koncertu apod.), UPC Direct tuto službu zatím nenabízí.

EPG – elektronický programový průvodce
Digitální vysílání není ale jen přenos obrazu a zvuku, ale i doplňkových datových informací. Kromě autorizačních dat anebo teletextu a titulků jsou to především informace o vysílaných pořadech – elektronický programový průvodce – EPG. Prostřednictvím dálkového ovladače se na obrazovce objeví podrobné informace o obsahu vysílaných pořadů, a to i na několik dní dopředu. Práce s EPG je snadná a díky rychlosti a přehlednosti tento průvodce plně zastane úlohu programového časopisu. Od prosince 2004 jsou dodávány přijímače nové generace Philips DSR 4101(S8). Ty mají zcela přepracované EPG, kompatibilní s Open TV core 1.1.

Programový elektronický průvodce nabízí prostřednictvím dálkového ovladače výběr pořadů podle žánrů: zpravodajství a dokumenty, filmy, dětské, zábava, sport a hudba .Zobrazuje programy nejen v průběhu příslušného dne, ale až na tři dni dopředu. Okamžitě sdělí divákovi jaký pořad sleduje, jak dlouho již běží a kdy skončí. Informuje rovněž o tom, zda příslušný pořad má titulky, či zda vysílá v tzv. „duálu“ , kdy je možné zvolit původní nebo dabovanou zvukovou verzi. Jeho pomocí pak lze nastavit či zrušit titulky a zvolit jazykovou verzi.

Zvědavý divák může využít i tzv browsing – během sledování jednoho kanálu se mu ve výřezu zobrazí aktuální program na jiném kanálu, popřípadě informace co se tam bude vysílat. Odpadá tak nutnost přepínat z kanálu na kanál, aby se dozvěděl aktuální informace, co kde běží.Prostřednictvím EPG lze předem nastavit i formát televizního obrazu a získat informace o samotném přijímači, síti a přístupové kartě. Jednoduché přepínání z televize na rádio a opačně je samozřejmostí.

Velmi významný je i režim řízeného přístupu. Prostřednictvím UPC Direct jsou totiž distribuovány i kanály „pro dospělé“, které je třeba zabezpečit proti sledování dětským divákem, stejně jako některé pořady na jiných nabízených TV kanálech. V menu set top boxů lze proto jednoduše předvolit a nastavit „zámek“ na libovolný TV kanál a dokonce i na jakýkoliv pořad, který pak lze „odemknout“ pouze po zadání správného PIN kódu. Též lze v menu nastavit věkové kategorie omezení kanálu, u těch vysílacích společností, které tuto informaci u svých programů poskytují (například HBO).

Digitální televizní svět tak lze ovládnout několika tlačítky na dálkovém ovladači. Není přitom třeba číst složité návody, neboť EPG nabízí úplným laikům nápovědu, která nejenže informuje o všem, co umí, ale co je potřeba zmáčknout.

Dostupnost služby a snadná obsluha
Příjem UPC Direct je dostupný každému obyvateli České republiky - jak z hlediska pořizovacích nákladů, tak i z technického hlediska instalace. Každý předplatitel získává za cenu minimální vstupní investice do pronájmu satelitní komplet, zahrnující přijímač UPC Philips, ofsetovou parabolu, konvertor a přístupovou kartu,. Zařízení dostane za symbolický poplatek 1 Kč, sám si hradí pouze náklady za instalaci, pokud si ji nechá provést specializovanou odbornou firmou. Jedinou podmínkou příjmu je volný nezakrytý výhled na orbitální pozici 19,2 stupňů východně, odkud vysílá družicový systém Astra. V domácích podmínkách je to jižní směr (jižní stěna domu).

Pro digitální satelitní příjem není rozhodující, zda je místo instalace v údolí, na kopci, pokud je přímý výhled na družici bude vždy signál kvalitní. Protože současná nabídka UPC Direct obsahuje i české terestricky vysílané stanice ČT1, ČT2 a Prima, může instalace této služby nadobro vyřešit špatný příjem těchto televizí na klasickou televizní anténu. Po dobře provedené montáži již toto zařízení nevyžaduje žádnou další údržbu ani nastavování. Na propůjčených přijímačích Philips provádí společnost UPC pravidelný upgrade firmware i programové nabídky tak, že předplatitel má stále aktuální dostupné stanice bez nutnosti manuálního ladění v případě přidání nových programů do nabídky či změn na satelitním orbitu.



Od loňského podzimu jsou zapůjčované nové přijímač Philips moderní konstrukce s digitálním audio výstupem S/PDIF, umožňující příjem zvuku v normě Dolby Digital z televizních a rozhlasových stanic, které ji používají a znásobit tak zážitek při příjmu přes sestavu „domácího kina“.

Akce pro nové zájemce, věrnostní program pro stávající zákazníky
Společnost UPC vyhlašuje zpravidla čtvrtletně speciální akční nabídky pro nové zájemce o službu UPC Direct. V rámci těchto akcí dostávají zákazníci slevy na doplňkové balíčky v případě, že si je objednají, anebo dokonce po určitou dobu jejich volný „promo“ příjem. Oblíbené jsou i věcné dárky – předplatné exkluzivních časopisů či DVD přehrávače, je-li předplatné zaplaceno na rok dopředu. V současné době získává nový abonent při roční úhradě služby naráz dokonce čtvrt roku sledování základní nabídky zdarma. Pro dlouholeté spolehlivé zákazníky UPC připravila výhodnou nabídku druhých předplatných za nižší ceny, kterou využívají zejména dvoougenerační rodiny.

Budoucnost digitální technologie
Digitální technologie má budoucnost ve využití i pro další služby. Kromě příjmu TV a rádií umožňuje využívat i službu Pay Per View a Near Video On Demand, případně i jednosměrný širokopásmový internet a další obrazové, hlasové a datové služby. Neznamená to sice, že se všechny tyto funkce objeví v nejbližší době v nabídce UPC Direct - to bude záležet na mnoha vnitřních i vnějších faktorech, ovlivňující firemní strategii. Avšak perspektiva v poskytování konvergentních služeb je ovšem veliká a nadějná. Společnost UPC se vyznačuje moderním stylem řízení, technologickými zkušenostmi, velkým rozsahem poskytovaných služeb a silným finančním zázemím. Má výbornou pozici a velké možnosti, díky nimž hraje hlavní úlohu ve vývoji a investování do multimediální budoucnosti Evropy.

UPC Česká republika
29.9.2005