Za odloženou sledovaností televize stojí hlavně mladší diváci, ukazují data
| Tisk
Televizní diváci stále častěji sledují své oblíbené pořady zpětně. V porovnání s diváky sledující televizi živě jsou mladší, nejvíce jich je v produktivním věku mezi 35-54 lety. Často vyhledávají pořady na tematických stanicích, které jim přinášejí obsah odpovídající jejich zájmům.
Zpětně sledují především filmy, seriály nebo dokumentární pořady. Uvedla dnes společnost AtMedia.
Televize je stále dominantním médiem, Češi před televizními obrazovkami tráví každý den v průměru 3 hodiny a 41 minut. Pomalu se ale začíná měnit způsob sledování televize, na oblíbenosti stále více získává zpětné sledování pořadů. Zatímco ještě před čtyřmi lety tvořila odložená sledovanost za první tři dny v poměru k živé sledovanosti jen necelých 0,5 %, nyní je to již pětkrát více.
Největší procento diváků využívajících možnosti zpětného zhlédnutí pořadů je mezi diváky ve věku 35-54 let. V porovnání s diváky sledující televizi živě jsou o 7 let mladší. V případě některých tematických stanic je ale tento věkový rozdíl často ještě vyšší,“ upozorňuje Tomáš Surák, Research & Marketing Director ve společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 26 tematických stanic. „
„
▲ Graf č. 1 - Za odloženou sledovaností televize jsou hlavně mladší diváci (autor: ATO - Nielsen Admosphere)
Mezi televizní stanice s nejvyšším poměrem odložené sledovanosti k živé sledovanosti patří filmové a seriálové stanice. „
Vedle filmů a seriálů patří mezi pořady s nejvyšší odloženou sledovaností také dokumentární pořady nebo sportovní události. „
Na trend narůstající odložené sledovanosti reaguje Asociace televizních organizací zavedením nové oficiální televizní měny. Od 1. září 2017 bude zahrnovat živou sledovanost televize a odloženou sledovanost tzv. nultého až třetího dne. Odložená sledovanost byla zahrnuta do oficiální televizní měny již od 1. února 2016, tzv. VOSDAL (Viewed On the Same Day As Live) však zahrnovala jen nultý den.
Společnost Atmedia Czech je obchodní zastupitelství tematických TV stanic ve střední a východní Evropě. Atmedia působí na českém trhu od roku 2008, kdy začala s klasickým spotovým prodejem reklamního prostoru. V roce 2009 část stanic z portfolia vstoupila do peoplemetrového měření, a přidala se tak k prodeji v „jednotné měně“ - GRP. Počátkem roku 2010 uvedla Atmedia na trh tehdy jedinečný způsob prodeje reklamního prostoru na tematických stanicích. Jednalo se o prodej prostřednictvím prodejních balíčků. Obchodně aktuálně zastupuje 26 tematických televizních stanic na českém a slovenském trhu, mj. z významných mezinárodních skupin jako AMC, Disney, FOX nebo JOJ.
redakce
Zpětně sledují především filmy, seriály nebo dokumentární pořady. Uvedla dnes společnost AtMedia.
Televize je stále dominantním médiem, Češi před televizními obrazovkami tráví každý den v průměru 3 hodiny a 41 minut. Pomalu se ale začíná měnit způsob sledování televize, na oblíbenosti stále více získává zpětné sledování pořadů. Zatímco ještě před čtyřmi lety tvořila odložená sledovanost za první tři dny v poměru k živé sledovanosti jen necelých 0,5 %, nyní je to již pětkrát více.
Největší procento diváků využívajících možnosti zpětného zhlédnutí pořadů je mezi diváky ve věku 35-54 let. V porovnání s diváky sledující televizi živě jsou o 7 let mladší. V případě některých tematických stanic je ale tento věkový rozdíl často ještě vyšší,“ upozorňuje Tomáš Surák, Research & Marketing Director ve společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 26 tematických stanic. „
Jestliže průměrný věk diváků sledující televizi živě je 52 let, divákům placených kanálů Atmedia, kteří si pořady přehrávají zpětně, je jen 40 let,“ dodává.
„
Diváky odložené sledovanosti jsou lidé v produktivním věku, kteří nechtějí být limitováni konkrétním časem, ve kterém je pořad vysílán. Často navíc vyhledávají tyto pořady na tematických stanicích, které jim přinášejí obsah odpovídající jejich zájmům,“ říká Tomáš Surák. Zatímco odložená sledovanost televize obecně tvoří v poměru k živé sledovanosti v průměru 2,5 %, u tematických stanic šířených kabelovými, satelitními nebo IPTV operátory je to téměř 5,7 %.
▲ Graf č. 1 - Za odloženou sledovaností televize jsou hlavně mladší diváci (autor: ATO - Nielsen Admosphere)
Mezi televizní stanice s nejvyšším poměrem odložené sledovanosti k živé sledovanosti patří filmové a seriálové stanice. „
Když diváci nestihnou svůj oblíbený seriál nebo film, na který se těšili, jednoduše si ho pustí později,“ říká Tomáš Surák. A dokazují to také oficiální data sledovanosti. U televizních stanic AXN, Film+ a JOJ Cinema dosahuje odložená sledovanost až 9 % z celkové sledovanosti.
Vedle filmů a seriálů patří mezi pořady s nejvyšší odloženou sledovaností také dokumentární pořady nebo sportovní události. „
Zajímavé jsou především výsledky televizních stanic Sport 1 a Sport 2, u kterých sledovanost díky zpětnému zhlédnutí pořadů roste o více než 7 %,“ říká Tomáš Surák.
Na trend narůstající odložené sledovanosti reaguje Asociace televizních organizací zavedením nové oficiální televizní měny. Od 1. září 2017 bude zahrnovat živou sledovanost televize a odloženou sledovanost tzv. nultého až třetího dne. Odložená sledovanost byla zahrnuta do oficiální televizní měny již od 1. února 2016, tzv. VOSDAL (Viewed On the Same Day As Live) však zahrnovala jen nultý den.
Společnost Atmedia Czech je obchodní zastupitelství tematických TV stanic ve střední a východní Evropě. Atmedia působí na českém trhu od roku 2008, kdy začala s klasickým spotovým prodejem reklamního prostoru. V roce 2009 část stanic z portfolia vstoupila do peoplemetrového měření, a přidala se tak k prodeji v „jednotné měně“ - GRP. Počátkem roku 2010 uvedla Atmedia na trh tehdy jedinečný způsob prodeje reklamního prostoru na tematických stanicích. Jednalo se o prodej prostřednictvím prodejních balíčků. Obchodně aktuálně zastupuje 26 tematických televizních stanic na českém a slovenském trhu, mj. z významných mezinárodních skupin jako AMC, Disney, FOX nebo JOJ.
redakce