ČT by měla více cílit na mladé, zpravodajství má jedno z nejlepších v Evropě

| Tisk

Jaký je český televizní trh? Na co by se měla zaměřit veřejnoprávní Česká televize? Jakou kvalitu má její zpravodajství? To jsou otázky pro dnešního hosta v rozhovoru pro web parabola.cz.

franck, čtenář webu parabola.cz, v rozhovoru serveru parabola.cz analyzuje český televizní trh a přibližuje našim čtenářům italský televizní trh. Jméno a příjmení našeho hosta nebude na základě jeho přání zveřejněno.

Parabola.cz: Pracoval jste v italské veřejnoprávní Rai. Jak na toto období vzpomínáte?
franck: Vzpomínám na to období velmi rád. Hodně jsem se naučil a i když dnes dělám úplně jinou práci, srdcem jsem stále zůstal v Rai.
V Rai jsem se především naučil disciplíně, někdy jsem pracoval i 14 hodin denně včetně víkendů, měl jsem možnost podívat se pod pokličku jak se vlastně dělá televize a mohl jsem poznat spoustu osobností, které bych jinak nepoznal, ať už ze světa filmu, hudby, sportu nebo i politiky.
Televize, podobně jako film je továrnou na sny a proto se musí dělat opatrně, protože hodně lidí může snům i věřit. Známá italská diva Sophia Loren řekla, že každý kdo pracuje v televizi musí být slušný, pokorný a hlavně opatrný, protože vchází lidem do domácnosti bez vyzvání. A já s ní plně souhlasím.

Jak dlouho jste pracoval v Rai?
Něco málo přes 9 roků.

Proč jste se rozhodl odejít z Rai?
Především z rodinných důvodů. Časově to bylo velmi náročné a protože mě bohužel onemocněli rodiče vážnou nemocí a navíc krátce po sobě, musel jsem jim být více nablízku, což nešlo udělat jinak než změnou zaměstnání. Itálie je veliká a není tak jednoduché cestovat z jednoho místa na druhé. Navíc jsem musel čím dál častěji jezdit i do ČR kde mám také rodinu.

Jak hodnotíte Českou televizi ve srovnání s Rai?
Osobně považuji ČT za jednu z nejlepších veřejnoprávních televizí v Evropě. Ve střední a východní Evropě jednoznačně.
V době, kdy jsem pracoval v Rai, hodně mých kolegů, především starší ročníci vzpomínali na ještě tehdejší ČST.
Je potřeba říct, že ČST výrobou a produkcí předčila mnohé tehdejší veřejnoprávní televize a byla plně srovnatelná s BBC nebo třeba i Rai. ČST se nebála investovat opravdu hodně peněz do svých projektů.
Samozřejmě, že díky komunistickému režimu byla v mnoha ohledech nevěrohodná, ale to se týkalo především zpravodajství a publicistiky.
Srovnávat dnešní ČT s Rai je velmi těžké, protože jsou to dvě absolutně odlišné televize a to jak rozpočtem, tak i celkově výrobou pořadů, ale i samotnou programovou skladbou.
Rai je především mezinárodním vysílatelem který svými pořady necílí pouze na italské diváky, ale i na diváky ve světě, obdobně třeba jako BBC.
Rai je skutečnou továrnou na seriály, filmy, formáty. V rámci EBU patří k těm nejaktivnějším. Každý třetí pořad Rai se prodává do zahraničí. A to nemluvím o nových technologiích jako je UHD a podobně.
ČT se naopak více soustředí na domácí diváky, cílí na trochu jinou diváckou základnu než Rai. I když to jsou obě veřejnoprávní televize, každá je jiná. Co je však spojuje je profesionalita a obě média jsou pro mnohé vzorem.

Co si představujete pod pojmem veřejnoprávní televize? Kde je hranice mezi tím, co patří na veřejnoprávní televizi a co již na televizi komerční? Co třeba pořad "Star Dance"? Má být na ČT?
Veřejnoprávní televize je financována všemi občany kteří mají poplatkovou povinnost. Od tohoto bodu musíme začít. Zatímco soukromá televize si může vybrat na jakou diváckou skupinu chce cílit, veřejnoprávní si vybírat nemůže a nesmí.
Nikdy se mi nelíbil názor, že veřejnoprávní televize musí vysílat jen to, o co nemá zájem komerční stanice. I veřejnoprávní televize musí umět konkurovat a jít s dobou. Musí být divácky aktraktivní. Každá státní televize je vlajkovou lodí dané země v oblasti televizního vysílání a to nejenom obsahem, ale i technicky.
Takže nevidím sebemenší důvod, proč by na ČT nepatřil Stardance.

Co podle Vás dělá ČT špatně?
ČT by především měla více cílit na mladé. Záměrně říkám na mladé, ne na děti.
Konkrétně myslím ve věku 18-30 roků. Buď se ČT soustředí na děti anebo naopak na diváky 40+. Přitom koncesionářské poplatky musí platit všichni bez rozdílu věku.
Dále si myslím, že by ČT měla omezit reprízy.
Alespoň vlajkový kanál ČT1 by měl vysílat premiérovou tvorbu každý den a to nejenom v prime time, ale i v day time. Zase na druhou stranu díky bohatému archivu by ČT mohla mít další tematickou stanici, která by právě z něj hojně čerpala. A za minimální náklady.
Dále na mně ČT, ale i jiné televize v ČR a SR působí velmi levně, minimalisticky a také jakoby se bály nových moderních formátů.

A co dělá ČT naopak dobře?
Určitě zpravodajství a všeobecně publicistika. Zpravodajství ČT je jedno z nejlepších v Evropě, srovnatelné například s BBC. Není to pouze můj názor, ale i názor odborníků. Také oceňuji dokumentární filmy, stejně tak dramatickou tvorbu, jako například První republika nebo minisérie Marie Terezie. Toto jsou přesně ty pořady, kterých by se měla ČT velmi držet, protože mají potenciál oslovovat i mezinárodní diváky.

Častá kritika politiků ale i diváků je na zpravodajský kanál ČT24. Jak jej hodnotíte? Je podle Vás objektivní?
Kanál ČT 24 je na velmi vysoké úrovni a osobně dávám přednost zpravodajství na ČT než Rai. Například při volbách do Euro parlamentu odvedla ČT špičkovou práci, která by mohla být příkladem pro všechny televize v Evropě.
Osobně si nemyslím, že by kanál ČT 24 nebyl objektivní, ale samozřejmě každý divák má svůj pohled. Ono je také otázkou, co to znamená být objektivní. Každý den se něco děje a není v silách ani ČT ani žádné jiné televize, aby informovala úplně o všem detailně co se kde událo nebo co kdo řekl. Co si ale myslím je, že by ČT měla více bojovat proti tzv. fake news, které především díky sociálním sítím stále více sílí a pokud se něco nezmění, tak do deseti let bude většina z nás čerpat informace z internetu a pochybných serverů kde si každý napíše co chce. To je špatně. Novinařina je profese která musí být zachována a respektována. Ostatně, když se jdeme k lékaři léčit, tak taky musíme mít jistotu, že nás léčí opravdu lékař a ne šarlatán. Názory všech občanů k demokracii samozřejmě patří, ale ve chvíli kdy je názor nebo osobní pohled brán jako hotová věc, aniž by se ověřila fakta, nebo pokud někdo účelově šíří doslova dezinformace, je to špatně. Na fake news bohužel dnes doplácí i samotná Itálie anebo Velká Británie.

Rai je transparentní. Na svém webu zveřejňuje nejen CV svých zaměstnanců ale i jejich platy. Měla by platy zveřejňovat i ČT?
Určitě. Nejenom ČT, ale každá veřejnoprávní televize, potažmo i vše, co je placené z kapes občanů.

Slovy generálního ředitele ČT: domácnosti ještě nejsou připraveny na to, aby znaly platy zaměstnanců veřejnoprávního média. Co si o tom myslíte?
No, upřímně jsou to poměrně nešťastná tvrzení. Mám to chápat tak, že by Češi neměli vědět jak a za co utrácí ČT peníze koncesionářů? Naopak si myslím, že by tímto krokem ČT získala sympatie mnoha diváků. Samozřejmě na kritiku musí být ČT připravená. Italové taky museli být připraveni na informaci, že například moderátor Fabio Fazio vydělává měsíčně 200 tisíc eur, zatímco desetina obyvatel jsou pod životním minimem. A pokud vím, nikdo se z té zprávy nezhroutil.

Z obrazovek českých komerčních stanic i veřejnoprávní televize v posledních několika letech zmizela většina zábavných pořadů. Patří ještě zábavné pořady na televizní stanice?
Jak jsem již zmínil, to je řekl bych světový trend, kdy celkově taková ta klasická televizní zábava je na ústupu a klesá jí sledovanost. Osobně bych to nebral jako negativní jev. Diváci jsou ti kdo rozhodují na co se budou dívat a protože se publikum mění a starší diváci jsou nahrazovány těmi mladšími, těžko od nich můžeme chtít, aby sledovali estrády. Když tyto pořady byly na vrcholu, především v 70., 80. a do poloviny 90. let, tak neexistoval internet, byl i mnohem menší počet kanálů, lidé neměli na výběr.

Také italská Rai překvapivě omezuje investice do zábavy a zábavných pořadů. Prožívá zábavný obsah svoji krizi?
Rai sice omezila typicky zábavné pořady, ale od zábavy jako takové určitě neodešla. Spíše se zábava přesunula do trochu jiné dimenze, v podobě nových formátů které dokážou cílit i na mladší diváky.

Investují italské privátní televize do výroby zábavných pořadů jako dříve?
Zdaleka ne. Ještě v 90. letech se každý den vysílalo v Itálii na privátních stanicích i třeba 15 - 20 soutěžních pořadů, dnes má každá televizní skupina maximálně jednu soutěž, především v access prime time. Zábavu Mediaset omezila na absolutní minimum a spíše se soustředí na filmy, seriály, talk show a people show. Diváci jsou dnes prostě jinde.

Provozovatelé hlavních českých komerčních stanic vybírají od televizních operátorů poplatky za HD distribuci svých programů. Je to krok správným směrem?
Každá země má svůj specifický trh, který si přizpůsobí dle svých potřeb a požadavků, ale myslím si, že komerční televize, která žije primárně z prodeje reklamních časů a tedy potažmo je závislá na sledovanosti, by měla svůj signál nabízet v co nejlepší možné kvalitě, třeba i HD bez poplatku a bez rozdílu zda se jedná o pozemní či satelitní vysílání.


Platit by se mělo za obsah, ne za lepší kvalitu. Je to respekt vůči divákům, kteří svým způsobem platí oné televizi tím, že ji sledují.
Například Mediaset, ale v podstatě všechny neplacené komerční televize v Itálii, vysílají zdarma jak v SD, tak i HD a to jak v DVB-T tak i na satelitu. Je to dáno především tím, že je v Itálii velká konkurence a každá ztráta diváka, byť sebemenší, znamená méně peněz. To je riziko, které nechce podstoupit žádná televize.
V Německu je situace obdobná jako v Itálii. Slýchávám argumenty, že přece Německo nemá HD zadarmo, ale to není úplně přesná informace, protože Německo je naopak jedna z mála zemí, kde je největší tradice bezplatného satelitního vysílání na světě. Německé mediální skupiny utrácejí oproti Itálii mnohem více peněz za FTA vysílání, jako je nákup práv či licencí pro Evropu a podobně. HD je tedy pro ně příležitost, jak alespoň část nákladů vrátit přes platformu HD+. Naopak většina italských stanic ušetří nemalé peníze, protože své vysílání soustředí pouze na italské území; pak tedy mohou více investovat třeba do bezplatného HD přes platformu TivuSat.
Itálie, co se týče televizního trhu, postavila svůj obchodní model na odlišené strategii, než jako tomu je v ČR nebo SR. Osobně si myslím, že italský model je vůči divákům spravedlivější.

Děkuji Vám za rozhovor.

Druhá část rozhovoru bude zveřejněna v neděli.

Martin Vyleťal