Otazníky nad projektem East Box Digital
| Tisk Téměř před dvěma roky v prosinci 2001 získala od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) licenci brněnská společnost East Box Digital s.r.o. k provozování placené satelitní televize East Box Digital (EBD). Provozovatel nestihl zahájit vysílání ve 12ti měsíční lhůtě a požádal RRTV o posunutí termínu zahájení vysílání. Rada souhlasila s tím, že placená televize East Box Digital odstartuje k 1.12.2003.
Balík programů EBD, kterou společnost představila už při žádosti o licenci, obsahuje 18 tématických televizních programů s názvy jako Comedybox, Čokoláda či Action Box. Programy nepřipomínají žádné osvědčené zahraniční stanice. EBD tak chce zřejmě představit jen své vlastní tématické kanály? K tomuto poměrně ojedinělému kroku v Evropě přistoupila zatím jen francouzská placená televize AB SAT a polská CYFROWY POLSAT, která však nakonec od záměru nabízet jen stanice vlastní tvorby ustoupila. Všude jinde v Evropě je běžné, že nabídka placené televize obsahuje řadu (nejen) evropských programů (např. Eurosport, Eurosport News, Euronews, CNN International, Animal Planet, Discovery Channel, National Geographic Channel). Programy tohoto typu v nabídce EBD chybí.
Objevují se otazníky, zda EBD může nabídnout kvalitní a pro diváky atraktivní programy. Jde např. o sportovní program Stadion. Vysílací práva k atraktivním přenosům drží české celoplošné stanice či Galaxie Sport. Celou situaci mohou komplikovat i vysílací práva, která musí mít EBD jak pro Slovensko, tak i pro Českou republiku. Podobná je situace i u filmových kanálů ActionBox či ScifiBox.
'Projekt placené televize EBD není mrtev', tak by se asi stručně dal charakterizovat den 5.3.2003, kdy se na družici Eutelsat W2 (pozice 16°E) objevila zhruba hodinová demo smyčka s popisem všech 18 tématických kanálů. Jednalo se však jen o testovací vysílání, které bylo po několika hodinách opět zastaveno.
Začátkem března 2003 tak byly postupně představeny všechny předpokládané a výjimečné kanály EBD:
Provozovatel East Box Digital chce nabídnout placenou televizi za dostupnou cenu. Nabídka má stát uživatele měsíčně 350,-Kč. Na stránkách eastbox.sk se dokonce píše i o slevě - při měsíčním předplatném je sleva 10%, při půlročním dokonce 20%. Je to dost odvážná nabídka, vzhledem k obecně známé nákladné výrobě pořadů a drahému pronájmu prostoru na družicích. Termín jejich vysílání se blíží, ale EBD doposud nezačal vysílat a nikdo tuto společnost zatím blíže nezná, není upřesněno umístění vysílání a další běžně zveřejňované informace. Na naše konkrétní dotazy jsme od jednatele uvedené firmy obdrželi před několika dny po dlouhé době zápornou a odmítavou odpověď.
Pokud jen zhruba porovnáme plánovanou cenu za nabídku programů EBD s cenou, za kterou je možné si předplatit základní nabídku Rodina pay-tv UPC Direct (555,-Kč), vítězí jednoznačně EBD. Vyplatila by se však vůbec za tuto cenu? Těžko posoudit. Divák po léta přijímal panevropské televizní stanice, na které si již zvykl (Eurosport, CNN, MTV a další). Uživatel může zřejmě raději vyhledávat atraktivní programy. Většina 'áčkových' pořadů a přenosů je však již 'rozebrána' jinými provozovateli, kteří mají práva pro ČR či Slovensko. Navíc placená televize bez terestrických programů (ČT, Nova, Prima resp. STV, JOJ, Markíza) bude mít málo šancí na úspěch. V UPC Direct je sice z terestrických kanálů (zatím) pouze Prima, ale nabídka obsahuje (nejen) specifické již zavedené české stanice 'české MTV' (Óčko), či 'český Eurosport' (Galaxie Sport).
Často se nás ptáte, jaký máme názor na start druhé placené televize pro ČR a Slovensko? Vzhledem ke kupní síle obyvatel ČR a Slovenska je jistě úspěch jedné placené televize možný. Dvě pay-tv však zřejmě nemají velkou šanci přežít.
Řada nezodpovězených otázek kolem projektu EBD zřejmě napomáhá upevnit pozici UPC Direct, ale zároveň díky možnému konkurenčnímu projektu může zároveň také přispět ke zlepšení jejich služeb. Dokazují to snad i nedávné novinky v jejich nabídce - HBO2 a TV Prima? Navíc 17.10.2003 odstartuje ještě zbrusu nový kanál pro Střední Evropu - AXN.
Vzhledem k tomu, že termín slibovaného a plánovaného spuštění vysílání EBD se blíží, ale upřesňující informace zatím nejsou k dispozici, zůstává nadále jejich vysílání pro všechny zájemce o novou placenou televizi velkou hádankou.
Podle výpisu z obchodního rejstříku je 100 procentním vlastníkem EBD od počátku švýcarská společnost New Media Investment SA s vkladem 200 tisíc Kč. Jednatelem společnosti EBD s.r.o. je Mgr.Aleš Jarý z Brna.
Parabola.cz
26.9.2003 (update 11:20h)
Balík programů EBD, kterou společnost představila už při žádosti o licenci, obsahuje 18 tématických televizních programů s názvy jako Comedybox, Čokoláda či Action Box. Programy nepřipomínají žádné osvědčené zahraniční stanice. EBD tak chce zřejmě představit jen své vlastní tématické kanály? K tomuto poměrně ojedinělému kroku v Evropě přistoupila zatím jen francouzská placená televize AB SAT a polská CYFROWY POLSAT, která však nakonec od záměru nabízet jen stanice vlastní tvorby ustoupila. Všude jinde v Evropě je běžné, že nabídka placené televize obsahuje řadu (nejen) evropských programů (např. Eurosport, Eurosport News, Euronews, CNN International, Animal Planet, Discovery Channel, National Geographic Channel). Programy tohoto typu v nabídce EBD chybí.
Objevují se otazníky, zda EBD může nabídnout kvalitní a pro diváky atraktivní programy. Jde např. o sportovní program Stadion. Vysílací práva k atraktivním přenosům drží české celoplošné stanice či Galaxie Sport. Celou situaci mohou komplikovat i vysílací práva, která musí mít EBD jak pro Slovensko, tak i pro Českou republiku. Podobná je situace i u filmových kanálů ActionBox či ScifiBox.
'Projekt placené televize EBD není mrtev', tak by se asi stručně dal charakterizovat den 5.3.2003, kdy se na družici Eutelsat W2 (pozice 16°E) objevila zhruba hodinová demo smyčka s popisem všech 18 tématických kanálů. Jednalo se však jen o testovací vysílání, které bylo po několika hodinách opět zastaveno.
Začátkem března 2003 tak byly postupně představeny všechny předpokládané a výjimečné kanály EBD:
# | Název programu | Popis |
---|---|---|
1 | ČSTV | Česko-slovenské vysílání Širokospektrální program zaměřený na využití kulturní společenské a politické kooperace ČR a SR. |
2 | Comedybox | Veselý filmový kanál Kanál plný radosti, veselí a smíchu na televizní obrazovce. |
3A | Venkov | Regionální kanál Je kanál zamířený na specifickou problematiku regiónů a programovou nabídku vycházející vstříc jejich potřebám a vkusu (jeho vysílání končí v 21.55 hod.). |
3B | Redlinebox | Erotický kanál Noční erotický program sestavený především na bázi filmů (jeho vysílání začíná na stejné frekvenci po 22.00 hod.). |
4 | Čokoláda | Program pro děti Kanál pro děti, sestavený z magazínů, animovaných a hraných filmů, který využívá filmy v původním znění pro jazykovou výchovu a v odpoledních a večerních hodinách rodinný charakter sledování televize. Noční program je věnovaný rodičům s tématikou dětí. |
5 | Actionbox | Akční filmový kanál Filmový kanál, aplikující jednotlivé časové osy a s ním související zájmy potencionálních diváků na tématizovaný výběr filmů a seriálů. |
6 | Shoppingbox | Obchodní kanál Univerzální obchodní kanál, jehož časový rozvrh vytváří přehlednou strukturu jednotlivých obchodních aktivit. |
7 | Stadion | Sportovní kanál Jde o sportovní kanál, jehož dominantou je sportovní zpravodajství, přímé přenosy a záznamy sportovních událostí v SR, ČR a ve světě. |
8 | Romantik | Romantický filmový kanál Specifický filmový kanál zaměřený na pohodu a snění |
9 | Džus | Program pro mládež Magazín je sestavený z magazínů, kontaktních relací, hudby a filmů. Podporuje rozvoj zájmů mladé generace. |
10 | Newsbox | Zpravodajský kanál Kanál aktuálního zpravodajství z celého světa, doplněného o komentáře a tématizované přehledy obchodních, politických, společenských a kulturních souvislostí. |
11 | Let's Music | Hudební kanál Hudební kanál, orientovaný na populární hudbu. |
12 | Planeta | Vzdělávací kanál Kanál, nabízející dokumentární, vědecko-populární, přírodopisné a naučné cykly, rozdělené do pravidelných časových os. |
13 | Scifibox | Vědecko-fantastický filmový kanál Tématizovaný filmový kanál, jehož programovou skladbu tvoří převážně hrané ale i dokumentární filmy a seriály s vědecko-fantastickým obsahem. |
14 | Filmbox | Filmový kanál Kanál, jehož 24-hodinový program tvoří nabídka filmů různého žánru. |
15 | Klasikbox | Kanál klasické hudby a divadla Programovou skladbu tohoto kanálu tvoří klasické hudební a hudebně-dramatické žánry, doplněné o jazz a divadelní představení. |
16 | Tourbox | Turistický kanál Kanál, propagující formou dokumentárních filmů, zpravodajství, magazínů a soutěžně-zábavných programů turisticky zajímavé lokality v SR, ČR a ve světě. |
17 | Revír | Lovecký kanál Specifický lovecký kanál, určený lovcům, rybářům a všem kteří mají rádi přírodu. |
Provozovatel East Box Digital chce nabídnout placenou televizi za dostupnou cenu. Nabídka má stát uživatele měsíčně 350,-Kč. Na stránkách eastbox.sk se dokonce píše i o slevě - při měsíčním předplatném je sleva 10%, při půlročním dokonce 20%. Je to dost odvážná nabídka, vzhledem k obecně známé nákladné výrobě pořadů a drahému pronájmu prostoru na družicích. Termín jejich vysílání se blíží, ale EBD doposud nezačal vysílat a nikdo tuto společnost zatím blíže nezná, není upřesněno umístění vysílání a další běžně zveřejňované informace. Na naše konkrétní dotazy jsme od jednatele uvedené firmy obdrželi před několika dny po dlouhé době zápornou a odmítavou odpověď.
Pokud jen zhruba porovnáme plánovanou cenu za nabídku programů EBD s cenou, za kterou je možné si předplatit základní nabídku Rodina pay-tv UPC Direct (555,-Kč), vítězí jednoznačně EBD. Vyplatila by se však vůbec za tuto cenu? Těžko posoudit. Divák po léta přijímal panevropské televizní stanice, na které si již zvykl (Eurosport, CNN, MTV a další). Uživatel může zřejmě raději vyhledávat atraktivní programy. Většina 'áčkových' pořadů a přenosů je však již 'rozebrána' jinými provozovateli, kteří mají práva pro ČR či Slovensko. Navíc placená televize bez terestrických programů (ČT, Nova, Prima resp. STV, JOJ, Markíza) bude mít málo šancí na úspěch. V UPC Direct je sice z terestrických kanálů (zatím) pouze Prima, ale nabídka obsahuje (nejen) specifické již zavedené české stanice 'české MTV' (Óčko), či 'český Eurosport' (Galaxie Sport).
Často se nás ptáte, jaký máme názor na start druhé placené televize pro ČR a Slovensko? Vzhledem ke kupní síle obyvatel ČR a Slovenska je jistě úspěch jedné placené televize možný. Dvě pay-tv však zřejmě nemají velkou šanci přežít.
Řada nezodpovězených otázek kolem projektu EBD zřejmě napomáhá upevnit pozici UPC Direct, ale zároveň díky možnému konkurenčnímu projektu může zároveň také přispět ke zlepšení jejich služeb. Dokazují to snad i nedávné novinky v jejich nabídce - HBO2 a TV Prima? Navíc 17.10.2003 odstartuje ještě zbrusu nový kanál pro Střední Evropu - AXN.
Vzhledem k tomu, že termín slibovaného a plánovaného spuštění vysílání EBD se blíží, ale upřesňující informace zatím nejsou k dispozici, zůstává nadále jejich vysílání pro všechny zájemce o novou placenou televizi velkou hádankou.
Podle výpisu z obchodního rejstříku je 100 procentním vlastníkem EBD od počátku švýcarská společnost New Media Investment SA s vkladem 200 tisíc Kč. Jednatelem společnosti EBD s.r.o. je Mgr.Aleš Jarý z Brna.
- Související stránky a zdroje informací:
- Záhadná "východní skříňka" EastBox
Parabola.cz
26.9.2003 (update 11:20h)