Quantcast

MMDS končí. Velký třesk u příjmu TV v ČR

| Tisk

MMDS končí. Velký třesk u příjmu TV v ČR

Pozemní vysílání MMDS bylo v minulých letech řešením pro nejednoho zájemce o kvalitní příjem atraktivních televizních programů. Pomocí speciální antény určené pro příjem signálů MMDS v pásmu 2.4 GHz se dá přijímat dodnes prakticky bezproblémově až 24 TV programů, běžně využívaných je 16. Vysílání programů v pásmu MMDS je určeno pro individuální příjem v místech, kde není použit zemní kabel, ale pouze v oblastech, kde je větší množství potencionálních zájemců o příjem. Programy v pásmu MMDS překvapivě nebyly z počátku nikde kódovány. Právě proto se v prodejnách satelitní techniky i jinde začalo prodávat bez jakýchkoliv problémů s autorskými právy i zařízení pro tento příjem. Zájem byl veliký. V ČR je dnes díky volnému vysílání MMDS neuvěřitelné množství mnoha desítek tisíc antén, na které jejich majitelé dodnes přijímají zajímavou nabídku programů. Bez odvádění pravidelných měsíčních poplatků si diváci mohou kromě běžně terestricky šířených programů dopřát volně i atraktivní filmové HBO, program Spectrum, Eurosport v češtině i další programy v českém jazyce, které dříve i nyní nejsou jiným jednoduchým způsobem dosažitelné. Obrovskou výhodou je propojení na několik televizorů v domě, v mnoha případech i na celou STA (společnou televizní anténu). V tomto případě na jednu anténu může sledovat kompletní nabídku bez problémů i několik stovek domácností.

Tato situace však končí. Pro šíření programů v pásmu MMDS je nutná licence, udělovaná Českým telekomunikačním úřadem. Platnost licence skončí koncem roku 2001 a nebude ze strany ČTÚ obnovena. Uvolněné kmitočtové pásmo bude vyhrazeno pro hlasové telekomunikančí služby (UMTS).

Vysílání MMDS skončí v ČR 31.12.2001. Jaké jsou možnosti, či jaké se dají zvolit náhrady stávajícího příjmu?

Společnost UPC ČR, které dnes vysílání v pásmu MMDS patří, se v blízké době pokusí nabídnout svým oficiálním předplatitelům zajímavou alternativu v podobě UPC Direct se zvýhodněnými podmínkami:

* programová nabídka Rodina až do konce roku 2001 bude zdarma
* bude odpuštěn aktivační poplatek - ve výši 500,- Kč
* příspěvek na instalaci přijímacího zařízení - ve výši 600,- Kč

Nabídka je to určitě zajímavá, případní zájemci mohou ušetřit větší částky.
Připomeňme však, že v nabídce UPC Direct nevysílá ČT1, ČT2, Prima ani NOVA. Majitelé oficiálních antén pro příjem MMDS signálů budou muset řešit k nabídce UPC Direct i příjem základních pozemních programů. V některých případech přijdou i o jiné, dnes jejich oblíbené programy (např. TV Markíza). Měsíční poplatky za příjem UPC Direct jsou vyšší než poplatky za MMDS.
Další nevýhodou je nemožnost propojení zařízení UPC Direct na více televizorů v domě z technických důvodů. Propojení do společné televizní antény je skoro vyloučeno. Nejen technicky, ale také z důvodu autorských práv.

A jaké jsou možnosti dnešních majitelů neoficiálních antén MMDS?

* Montáž individuální či společné televizní antény pro příjem pozemního vysílání je skoro ve všech případech nutností. Jinak se mohou diváci připravit na situaci, že jim na Silvestra 31.12.2001 zmizí obraz na jejich televizoru, zároveň s oblíbenou nabídkou HBO a dalších atraktivních programů.
* Někteří diváci a majitelé antén pro příjem dnešního MMDS se spokojí se základní nabídkou pozemního vysílání TV, nebo se připojí na kabelovou televizi, pokud je dostupná v místě jejich bydliště.


* Někteří z diváků si pořídí nabídku UPC Direct, podobně jako oficiální předplatitelé, na rozdíl od nich nebudou mít však výše uvedené finanční výhody.
* Pro diváky sledující i zahraniční satelitní programy je řešením příjem programů ze satelitu pomocí satelitního digitálního kompletu, doplněného např. i příjmem paketu Czechlink.

V každém případě však končí i v našich podmínkách koncem letošního roku jedna z možností příjmu atraktivních programů pouze za pořizovací a tím i minimální cenu zařízení.

Vážení diváci TV v ČR, připravme se na vstup do Evropy, kde skutečně není nic zadarmo.
A to ani v příjmu televize....


Parabola.cz





Reklama




Vybrané články