Jak správně používat karty a moduly
| TiskPříjem satelitních televizních a rozhlasových programů je pro řadu našich čtenářů již neodmyslitelnou součástí jejich života. Ať už se jedná o zkušené uživatele či naprosté "zelenáče", většinou je největší zájem o příjem českých a slovenských programů ze satelitu. Většina domácích programů v ČR a SR je zakódována systémem Cryptoworks, což je specifikum českého a slovenského trhu. Zájemce o tyto programy si musí pořídit vhodný set top box, kterým bude přijímat tuzemské programy a pak také pochopitelně dekódovací karty Czech Link, Slovak Link, resp. pay-tv UPC Direct (karta formou pronájmu). V řadě případů se neobejdeme bez modulu Cryptoworks.
Bezproblémový příjem všech těchto tří paketů současně však přináší velké starosti a v mnoha dalších případech neřešitelné technické problémy. Bohužel, řada výrobců satelitních přístrojů se na požadavky českého trhu tváří přinejmenším nechápavě, pokud pomineme skutečnost, že zavést nový model speciálně pro malý český a slovenský trh je pro ně nerentabilní. Ve hře je i schvalovací řízení a licence firmy Philips, která kontroluje u výrobců všechny sw i hw změny přístrojů. (Např. i nové české menu přístroje s vestavěným dekodérem Cryptoworks by mělo projít schvalovacím řízením Philips.)
Řada satelitních uživatelů v ČR i SR tedy dlouhodobě řeší zásadní problém. Pro příjem programů paketů Czech Link, Slovak Link, resp. UPC Direct, potřebujeme pokaždé jinou přístupovou kartu. Pokud uživatel nemá přístroj, který je technicky vybaven na příjem všech těchto paketů, nebo přídavné přepínače různých karet (specialita českých vývojářů), musí karty, příp. moduly s dekódovacími kartami měnit, což znamená ruční vysunutí karty ze slotu a zasunutí jiné karty či modulu s kartou. Tento postup však může způsobit i zničení některého dílu přijímací jednotky. Dnes pomineme možné opotřebení kontaktů ve slotech či modulech, které se samozřejmě dají při časté výměně také předpokládat.
Zařízení pro příjem českých a slovenských programů vyjde zájemce na několik tisíc korun, včetně poměrně drahých karet. O to je nepříjemnější okamžik, když něco z přijímací soustavy přestane fungovat...
Doporučení
Podle zkušeností uživatelů a doporučení prodejců satelitní techniky je důležité vkládat veškeré moduly s přístupovými kartami, či samotné přístupové karty do vypnutého set top boxu. Velmi často se objevují případy, kdy divák kvůli urychlení celého přesunu na příjem jiného paketu mění moduly s kartami přímo za provozu přijímače. Předpokládáme, že i velká většina z vás takto mění karty a moduly zcela běžně a doposud jste nezaznamenali žádný problém. Ale jak se u nás říká o džbánu, 100x změna modulu/karty za provozu "projde", po stoprvé se mohou objevit první problémy - karta nechce programy dekódovat. Divák začne hledat příčiny.
Zjištění závady
V případě problému, pokud otestujeme externí modul, musí se tento v menu Common Interface přijímače "přihlásit". Pokud zde vidíme název modulu, vše naznačuje, že je CAM je zřejmě v pořádku. Pak už zbývá otestovat dekódovací kartu. Jednoduše ji otestujeme v modulu (nebo ve slotu přístroje) a v menu vybereme bližší informace o modulu či kartě. Přístroj by nám měl nabídnout i informaci o dekódovací kartě. Pokud nám napíše zprávu ve smyslu "špatná karta" či "vložte kartu", zde už hrozí, že dekódovací karta je dále nepoužitelná. Ujistěte se, že máte korektně vloženou přístupovou kartu v interního modulu Cryptoworks (do některých přijímačů se karta vkládá kontakty dolů, jindy nahoru).
Reklamace
Ať už se Vám poničí modul či dekódovací karta, můžete je jít reklamovat. Zde může záležet na posouzení samotného prodejce, zda reklamaci uzná či nikoliv. V řadě případů by reklamace měla proběhnout bez potíží. V případě, že "odešel" modul, je možné jej odeslat do opravny. Řada závad CAMů je opravitelných. Přestane-li fungovat karta, zde není jiná možnost než výměna. Ale pokud je karta mimo záruku, což je většinou důsledně kontrolováno, nezbývá než zaplatit znovu poměrně vysokou částku. Doporučujeme proto opatrnost, která u drahých karet i CI modulů je opravdu na místě...
Na tomto místě také snad jen drobná poznámka - u karet CL i SL je u nákupní ceny karty obecně proklamováno, že v ceně karty jsou stálé služby pro zákazníka, platícího koncesionářské poplatky. Objevují se názory, že v případě pozáruční výměny karty by tedy mělo jít o zaplacení ceny jen za fyzickou hodnotu karty...?
Uvítáme zkušenosti uživatelů i prodejců k uvedenému tématu.
redakce
Bezproblémový příjem všech těchto tří paketů současně však přináší velké starosti a v mnoha dalších případech neřešitelné technické problémy. Bohužel, řada výrobců satelitních přístrojů se na požadavky českého trhu tváří přinejmenším nechápavě, pokud pomineme skutečnost, že zavést nový model speciálně pro malý český a slovenský trh je pro ně nerentabilní. Ve hře je i schvalovací řízení a licence firmy Philips, která kontroluje u výrobců všechny sw i hw změny přístrojů. (Např. i nové české menu přístroje s vestavěným dekodérem Cryptoworks by mělo projít schvalovacím řízením Philips.)
Řada satelitních uživatelů v ČR i SR tedy dlouhodobě řeší zásadní problém. Pro příjem programů paketů Czech Link, Slovak Link, resp. UPC Direct, potřebujeme pokaždé jinou přístupovou kartu. Pokud uživatel nemá přístroj, který je technicky vybaven na příjem všech těchto paketů, nebo přídavné přepínače různých karet (specialita českých vývojářů), musí karty, příp. moduly s dekódovacími kartami měnit, což znamená ruční vysunutí karty ze slotu a zasunutí jiné karty či modulu s kartou. Tento postup však může způsobit i zničení některého dílu přijímací jednotky. Dnes pomineme možné opotřebení kontaktů ve slotech či modulech, které se samozřejmě dají při časté výměně také předpokládat.
Zařízení pro příjem českých a slovenských programů vyjde zájemce na několik tisíc korun, včetně poměrně drahých karet. O to je nepříjemnější okamžik, když něco z přijímací soustavy přestane fungovat...
Doporučení
Podle zkušeností uživatelů a doporučení prodejců satelitní techniky je důležité vkládat veškeré moduly s přístupovými kartami, či samotné přístupové karty do vypnutého set top boxu. Velmi často se objevují případy, kdy divák kvůli urychlení celého přesunu na příjem jiného paketu mění moduly s kartami přímo za provozu přijímače. Předpokládáme, že i velká většina z vás takto mění karty a moduly zcela běžně a doposud jste nezaznamenali žádný problém. Ale jak se u nás říká o džbánu, 100x změna modulu/karty za provozu "projde", po stoprvé se mohou objevit první problémy - karta nechce programy dekódovat. Divák začne hledat příčiny.
Zjištění závady
V případě problému, pokud otestujeme externí modul, musí se tento v menu Common Interface přijímače "přihlásit". Pokud zde vidíme název modulu, vše naznačuje, že je CAM je zřejmě v pořádku. Pak už zbývá otestovat dekódovací kartu. Jednoduše ji otestujeme v modulu (nebo ve slotu přístroje) a v menu vybereme bližší informace o modulu či kartě. Přístroj by nám měl nabídnout i informaci o dekódovací kartě. Pokud nám napíše zprávu ve smyslu "špatná karta" či "vložte kartu", zde už hrozí, že dekódovací karta je dále nepoužitelná. Ujistěte se, že máte korektně vloženou přístupovou kartu v interního modulu Cryptoworks (do některých přijímačů se karta vkládá kontakty dolů, jindy nahoru).
Reklamace
Ať už se Vám poničí modul či dekódovací karta, můžete je jít reklamovat. Zde může záležet na posouzení samotného prodejce, zda reklamaci uzná či nikoliv. V řadě případů by reklamace měla proběhnout bez potíží. V případě, že "odešel" modul, je možné jej odeslat do opravny. Řada závad CAMů je opravitelných. Přestane-li fungovat karta, zde není jiná možnost než výměna. Ale pokud je karta mimo záruku, což je většinou důsledně kontrolováno, nezbývá než zaplatit znovu poměrně vysokou částku. Doporučujeme proto opatrnost, která u drahých karet i CI modulů je opravdu na místě...
Na tomto místě také snad jen drobná poznámka - u karet CL i SL je u nákupní ceny karty obecně proklamováno, že v ceně karty jsou stálé služby pro zákazníka, platícího koncesionářské poplatky. Objevují se názory, že v případě pozáruční výměny karty by tedy mělo jít o zaplacení ceny jen za fyzickou hodnotu karty...?
Uvítáme zkušenosti uživatelů i prodejců k uvedenému tématu.
redakce