Quantcast

Bývalý Art Director Primy: Nové grafiky této televize jsem se upřímně zhrozil

| Tisk

nová loga a design TV Prima
Nové logo TV Prima,
logo pípšou bazar a sloganu
Po velké kritice a diskuzi na téma nové grafiky televize Prima je tu jedna zajímavá skutečnost, které ukazuje, že to vše mohlo možná vypadat zcela jinak. Na internetové prezentaci bývalého Art Directora Primy Martina Maška jsme našli návrhy, které předkládal vedení televize před více než půl rokem - v době, kdy se rozhodovalo o dalším směru vizuálu Primy včetně zajímavých návrhů virtuálního studia zpravodajství.

Jak hodnotíte nové logo televize Prima?
Ve vašem článku na Parabole.cz bylo již mnohé řečeno a já se s tím naprosto ztotožňuji. Nové logo i zbylá grafika televize Prima je krok, který znamená návrat vizuálu této televize nejméně tak osm let zpět, ne-li více.

Tou nejkřiklavější změnou je zmíněné logo. Zvolený typ písma osobně považuji za nevhodný a ještě jako o několik stupňů horší vidím volbu velmi nevkusně zvolené barevné kombinace tyrkysové s oranžovou. Navíc mi připadá, že tvůrci při výběru barev loga uvažovali jen v intencích televizního obrazu, protože zvolené barvy budou úplně jinak fungovat – spíš nefungovat - ve všech tiskových podobách.

Jak hodnotíte nové reklamní znělky a ID´s spoty televize Prima?

Jedna ze základních znělek německé stanice VOX
Jedna ze základních znělek
německé stanice VOX
Je to naprostý debakl primácké kreativity na poli vizuálu. Víte, všechny hlavní znělky moderních televizí – tedy ty znělky, kterým se říká IDENTITY a v televizním slangu také ID´s spoty zpravidla obsahují prvky základní grafiky dotyčné stanice a krom příjemného estetického vjemu by měly nést i výchozí myšlenku, která ve zkratce definuje formát a image dotyčné televize směrem k divákům. No a teď ať mi někdo řekne, jak estetické nové znělky televize Prima jsou a jakou myšlenku nesou. Je to bezduché a navíc hodně špatně výtvarně zpracované, unylé, nudné. Díky příliš velké jednoduchosti motivů s kuličkami či koulemi, jež figurují jako hlavní symbol nové grafiky, na mě ze znělek nyní televize Prima působí jako nějaká billiardová TV.

Nechci tvrdit, že se nedá pracovat s jednoduchými obrazovými prvky, jakými jsou třeba právě ony kuličky. Čtenářům Paraboly.cz a tedy i divákům satelitního vysílání je jistě například známé logo i grafika německé stanice VOX, která používá jako svůj základní identifikační prvek červenou kuličku skleněnku, němečtí grafici s ní díky kvalitnímu a vkusnému využití trikových technologií vytvářejí nejrůznější velmi pěkné obrazové etudy a používají tuto skleněnku efektně jako doprovodný prvek reklamních breaků, upoutávek, lišt i dalšího selfproma.

Nové primácké předěly s oranžovou kuličkou a šedým odpudivým pozadím jsou zpracovány nejen výtvarně, ale i trikově tak, že i každý druhý český 3Déčkař si doma na svém PC vytvoří zdařilejší dílko.

Chci ještě podotknout, že pokud by si někdo myslel, že jsem ve své kritice zaujatý, jen proto, že jsem v této televizi pracoval, pak doporučuji přečíst si veškeré internetové debaty a diskuse na toto téma, 90 % pisatelů má stejný názor jako já. Navíc z většiny z nich je znát, že se jedná o grafiky, také nakonec kdo jiný to tak sleduje, než grafici. Normálnímu divákovi je to vesměs celkem šumák a změna vizuálu jedné z celoplošných televizí je pro něj stejnou událostí asi jako výměna na postu ministra zemědělství.

Ukázka návrhu virtuálního studia zpravodajství, autor: M.Mašek
Ukázka návrhu virtuálního studia zpravodajství,
autor: M.Mašek (více na: www.able.cz/masek )
Proč jste vlastně na Primě skončil?


V září loňského roku jsem odešel na vlastní žádost. Mé názory na plánovaný nový vizuál televize se neshodovaly s představami ostatních členů managementu Primy. Ale nerad bych to nějak více rozebíral, beru to jako uzavřenou kapitolu.

Jak hodnotíte úroveň grafiky ostatních českých televizí?
Samozřejmě, že dlouhodobě je na tom nejlépe televize Nova, ale spíše je takovou jednookou královnou mezi slepými, protože i její stávající grafika už za ty dva tři roky dost zestárla. Problém všech tří našich celoplošných televizí je, že málo dynamicky reflektují současné trendy moderního vizuálu západních, ale dnes už i východních televizí. Mezi lidmi, kteří tuto problematiku sledují trochu více, je obecně známo, že například i slovenské televize mají ve srovnáním s českými svou on-air grafiku špičkovou. Navíc naše televize skoro vůbec neberou v potaz, že je zde něco jako vizuální směry, jež souvisí i s internetovou grafikou. Moderní televize ve světě také čím dál tím více přebírají některé designové prvky webdesignu, pomáhá jim to dohnat obrovský boom, kterou do grafiky elektronických médií přinesl právě internet. Všechny české televize ke své vlastní škodě zatím tyto trendy berou v potaz spíše výjimečně.

V úvodu avizované výtvarné projekty bývalého Art Directora televize Prima Martina Maška i nerealizované návrhy např.designu virtuálního studia zpravodajství Primy najdete na jeho prezentační stránce: www.able.cz/masek .

Martin Vyleťal
parabola.cz
11.4.2005





Reklama




Vybrané články