Kdo s koho - posunutý vysílací čas vs. televizní obsah na vyžádání
| Tisk
Výsledky nové studie futurePROOF provedené společností Kantar Media, jež se zaměřuje na využívání digitálních technologií a médií, odhalují, že většina lidí stále preferuje sledování svých oblíbených televizních pořadů v čase jejich vysílání. Existují však již reálné náznaky, že se tento standard brzy změní.
Více než polovina (53 %) dospělých respondentů studie futurePROOF vlastní ve své domácnosti satelitní přijímač s DVR (Digital Video Recorder), například Sky+, V+ nebo YouView. Dále téměř polovina (49 %) uvedla, že v uplynulém měsíci sledovala televizi on-demand, tedy na vyžádání (bez ohledu na použité zařízení). Mezi těmito skupinami však existuje průnik, který znamená, že 31 % dospělých dosud sleduje televizi bez DVR či aktivního využívání on-demand služeb.
Například u oblíbených televizních seriálů zůstává preferovanou možností „živé“ televizní vysílání (51 %). Následuje nahrávání a následné sledování přes DVR (34 %) a dále sledování on-demand (10 %).
Existují však silné náznaky, že se v nejbližší budoucnosti stane sledování s časovým posunem u diváků standardem a normou a živé vysílání bude určeno zejména na přenosy z různých akcí. Diváci, kteří tvrdí, že mají DVR a využívají i on-demand služby, si s vysokou pravděpodobností zvolí pro sledování seriálů DVR (52 %) před „živým“ (38 %) a on-demand (10 %) vysíláním. Lidé pod 35 let věku zase dávají přednost živému vysílání (40 %) před přesunem (DVR 37 %, on-demand 17 %).
Studie futurePROOF odhaluje, že DVR je vnímáno jako pohodlnější a spolehlivější než sledování televize na vyžádání. Až 64 % uživatelů DVR tvrdí, že je pro ně jednodušší nastavit si svůj satelitní přijímač s DVR tak, aby TV programy nahrával, než aby se měli spoléhat na on-demand služby. A 58 % dotázaných používá DVR raději než on-demand proto, aby měli přístup k programům na delší dobu.
Například freeSAT nabízí svým divákům hned dvojici řešení pro DVR. Prvním z dostupných zařízení je Philips HDDVR DRS8111, který podporuje HD přehrávání v rozlišení 720p, přičemž záznam je ukládán na integrovaný 160GB pevný disk. Jeho výhodou je duální tuner, jenž umožňuje nahrávání určitého programu, zatímco sledujete jiný. Jedná se tak o zajímavé řešení pro situace, kdy chcete v neděli s dětmi sledovat pohádku a zároveň nepřijít o veledůležitý sportovní přenos.
Druhé nabízené zařízení nese označení HUMAX UD-Fox HD a zvládá rozlišení až 1080p, přičemž záznam ukládá na externí disk – kapacitu tak lze velmi snadno škálovat. Silnou stránkou této alternativy je možnost zapojení do domácí sítě (DLNA) a také připojení k oblíbeným službám Facebook, YouTube nebo Picasa.
Televize na vyžádání je naproti tomu vnímána spíše jako možnost, jak se podívat na zmeškaný pořad. 70 % těch, kteří tuto možnost využívají, to odůvodňuje tím, že se snaží „dohnat“ programy, které jim v televizi při „živém“ vysílání unikly. Navíc je pro mnoho lidí klíčová dostupnost on-demand služeb na jiných displejích (než jen televizních), přičemž 47 % uživatelů těchto služeb uvádí, že televizi na vyžádání využívá ke sledování programů mimo svůj domácí televizní přijímač.
„
David Rippl
Více než polovina (53 %) dospělých respondentů studie futurePROOF vlastní ve své domácnosti satelitní přijímač s DVR (Digital Video Recorder), například Sky+, V+ nebo YouView. Dále téměř polovina (49 %) uvedla, že v uplynulém měsíci sledovala televizi on-demand, tedy na vyžádání (bez ohledu na použité zařízení). Mezi těmito skupinami však existuje průnik, který znamená, že 31 % dospělých dosud sleduje televizi bez DVR či aktivního využívání on-demand služeb.
Například u oblíbených televizních seriálů zůstává preferovanou možností „živé“ televizní vysílání (51 %). Následuje nahrávání a následné sledování přes DVR (34 %) a dále sledování on-demand (10 %).
Existují však silné náznaky, že se v nejbližší budoucnosti stane sledování s časovým posunem u diváků standardem a normou a živé vysílání bude určeno zejména na přenosy z různých akcí. Diváci, kteří tvrdí, že mají DVR a využívají i on-demand služby, si s vysokou pravděpodobností zvolí pro sledování seriálů DVR (52 %) před „živým“ (38 %) a on-demand (10 %) vysíláním. Lidé pod 35 let věku zase dávají přednost živému vysílání (40 %) před přesunem (DVR 37 %, on-demand 17 %).
Studie futurePROOF odhaluje, že DVR je vnímáno jako pohodlnější a spolehlivější než sledování televize na vyžádání. Až 64 % uživatelů DVR tvrdí, že je pro ně jednodušší nastavit si svůj satelitní přijímač s DVR tak, aby TV programy nahrával, než aby se měli spoléhat na on-demand služby. A 58 % dotázaných používá DVR raději než on-demand proto, aby měli přístup k programům na delší dobu.
Například freeSAT nabízí svým divákům hned dvojici řešení pro DVR. Prvním z dostupných zařízení je Philips HDDVR DRS8111, který podporuje HD přehrávání v rozlišení 720p, přičemž záznam je ukládán na integrovaný 160GB pevný disk. Jeho výhodou je duální tuner, jenž umožňuje nahrávání určitého programu, zatímco sledujete jiný. Jedná se tak o zajímavé řešení pro situace, kdy chcete v neděli s dětmi sledovat pohádku a zároveň nepřijít o veledůležitý sportovní přenos.
Druhé nabízené zařízení nese označení HUMAX UD-Fox HD a zvládá rozlišení až 1080p, přičemž záznam ukládá na externí disk – kapacitu tak lze velmi snadno škálovat. Silnou stránkou této alternativy je možnost zapojení do domácí sítě (DLNA) a také připojení k oblíbeným službám Facebook, YouTube nebo Picasa.
Televize na vyžádání je naproti tomu vnímána spíše jako možnost, jak se podívat na zmeškaný pořad. 70 % těch, kteří tuto možnost využívají, to odůvodňuje tím, že se snaží „dohnat“ programy, které jim v televizi při „živém“ vysílání unikly. Navíc je pro mnoho lidí klíčová dostupnost on-demand služeb na jiných displejích (než jen televizních), přičemž 47 % uživatelů těchto služeb uvádí, že televizi na vyžádání využívá ke sledování programů mimo svůj domácí televizní přijímač.
„
Kvalitativní průzkum futurePROOF naznačuje, že živá televize je diváky vnímána jako pohodlný způsob přechodu od práce k relaxaci. Jednoduchost používání a pohodlí DVR (a v menším rozsahu i služeb na vyžádání), vede diváky stále častěji k volbě možnosti rozhodovat o tom, kdy budou sledovat své oblíbené programy,“ komentuje výsledky výzkumu Trevor Vagg, ředitel Kantar Media.
David Rippl