Quantcast

TaT: Produkt TT Karta ČT nesplnil naše očekávání

| Tisk

logo Balíček placených kanálů MULTI společnosti TaT je na trhu úspěšný, nedaří se ale produktu TT Karta ČT. Česká televize, která o levné řešení příjmu kódovaných programů ČT z paketu CS Link usilovala, si zatím tyto karty neobjednala. Vyplývá to z rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti TRADE and TECHNOLOGY (TaT) Jaromírem Glisníkem.

Parabola.cz: Server parabola.cz přinesl poslední rozhovor s Vámi koncem října loňského roku. Od té doby se mnoho věcí změnilo. Začněme tou nejviditelnější – programovým balíčkem MULTI. Proč jste vůbec spustili MULTI?

Jaromír Glisník: Když jsem nastoupil do firmy TRADE and TECHNOLOGY v červnu loňského roku, byl jsem šokován, jak málo uživatelů našich karet využívá služeb placené televize. Důvody tohoto stavu byly ale velmi prosté.

Nabízeli jsme jednotlivé programy za relativně vysoké ceny a naše marže byla velmi malá (u některých programů pod 2 % z koncové ceny). Malá marže nedávala prakticky žádný prostor pro marketinkové aktivity a bez marketinku se nedalo prodat. Pokud bychom jednotlivé programy zdražili, byly by zcela neprodejné. Inu začarovaný kruh.

Typická rodina se zajímá o více, než jeden žánr. Všichni významní provozovatelé placené televize proto logicky stavějí svou nabídku placené televize na jakémsi základním (basic) širokožánrovém balíčku. Ten si předplácí velký počet klientů, což vede k významným množstevním slevám od dodavatelů programů. Tento koncept je natolik běžný, že řadu atraktivních programů dokonce není možno koupit jednotlivě, ale vždy pouze do základního balíčku. Tím si dodavatelé programů „jistí“ svou pozici v programové nabídce. Zařazením do základního balíčku získají jistotu, že i když v budoucnu provozovatel platformy přidá do nabídky jiný – konkurenční – program stejného žánru, neklesnou jejich výnosy.

Jak už to však v životě bývá, každá výhoda něco stojí. Za to, že získáme výhodnou cenu od dodavatele programu pro zařazení do základního balíčku (u nás MULTI), se musíme zavázat, že balíček MULTI, kde je program zařazen, bude tím nejnižším, tedy skutečně „základním“ balíkem placené televize. Proto nyní poskytujeme přístup k jednotlivým programům (HBO, CS Film, XXX Xtreme) pouze předplatitelům balíčku MULTI. Toto je standardní postup všech významných poskytovatelů placené televize. Abychom opustili pozici nevýznamného hráče, museli jsme přijmout neúprosná pravidla hry a zavést základní balíček programů, jakožto základ komerčního úspěchu.

MULTI má za sebou první ¼ rok svého života. Jak hodnotíte spuštění tohoto balíčku? Byl to krok správným či nesprávným směrem?

V prosinci jsme v souvislosti se zavedením balíčku MULTI rozeslali informační dopisy všem uživatelům našich karet. Jejich odezva byla extrémně příznivá. Platby za MULTI v prosinci byly ve stejném řádu jako součet plateb za všechny programy vybrané v uplynulých jedenácti měsících. Takový úspěch jsme nečekali. Počet předplatitelů MULTI však roste slušným tempem dále, v únoru naši placenou televizi již mělo dvakrát tolik uživatelů našich karet než před startem MULTI. Fakta nás přesvědčila o tom, že koncept balíčku MULTI byl většinou našich zákazníků příznivě přijat.

Spuštění balíku placených programů byl jistě velkou finanční investicí. Kdy podle Vašeho propočtu začne být MULTI ziskové?

Počítali jsme, že počtu předplatitelů MULTI, kdy se naše náklady vyrovnají s výnosy, dosáhneme v polovině letošního roku. Prodejní výsledky nasvědčují tomu, že to bude o pár týdnů dříve. Nutno podotknout, že taková návratnost je možná jedině díky naší spolupráci s partnerskou platformou SkyLink na Slovensku. Velikost naší firmy není dostatečná, abychom si mohli dovolit spustit MULTI bez této spolupráce. Náklady na satelitní distribuci jsou velmi vysoké.

MULTI má v současné době 7 placených programů. Budete přidávat další stanice? Kdy se jich zákazníci dočkají?

Rozšiřování balíku MULTI úzce souvisí s počtem předplatitelů. Vzhledem k tomu, že ten uspokojivě roste, nic nestojí v cestě rozšíření programové nabídky.

S kolika novými programy do MULTI počítáte?

To nemohu konkretizovat. Záleží to zejména na cenových podmínkách. V blízké době však minimálně jeden program přibude.

Můžete prozradit, o jaké konkrétní programy půjde?

To, prozatím, nemohu.

Zkuste odhadnout: Kolik programů bude mít MULTI rok po svém startu (v prosinci 2008)?

To nikdo neví. Já bych si tipnul, že to bude deset až dvanáct.

Základní balík MULTI nelze za stejnou cenu rozšiřovat do nekonečna. Uvažujete o možnosti objednání doplňkových balíčků stanic k základní pay-tv nabídce?

To je velmi logický další krok. Jsme otevřeni jednání o takovýchto balíčcích. Konkrétní plán prozatím nemáme.

Rozšíří se nabídka i prémiových kanálů?

V této oblasti jsme velmi flexibilní. Program s prémiovým obsahem jsme schopni zařadit velmi rychle. Pokud by se však jednalo o program s malým potenciálem co do počtu předplatitelů, nebudeme schopni ve větší míře přispívat na jeho satelitní distribuci. Ta je jednoduše příliš nákladná, aby ji pokryly výnosy z pár tisíců nebo stovek předplatných.

MULTI s sebou přinesl i změnu pro zájemce o CS Film, HBO a XXX Xtreme. Tyto programy jsou nyní na Vašich TT Kartách ve statutu prémiový kanál. I když jste tenkrát uvedl důvody (proč jedině s MULTI), přesto se zeptám: Uvažujete i o možnosti, že nabídnete zákazníkům objednání prémiových kanálů bez MULTI?

Nikoli, takovou možnost nám programové smlouvy neumožňují.

Čtenáři serveru parabola.cz si povšimli, že cena předplatného MULTI v Česku (TT Karty) a na Slovensku (karty SkyLink) je poměrně rozdílná (v přepočtu na české koruny). Proč jsou ceny abonence MULTI vyšší pro české zákazníky?

Cenová politika SkyLinku odráží situaci na slovenském trhu. Ceny byly nastaveny tak, aby byl MULTI dostupný pro převážnou většinu uživatelů karet SkyLink.

Na Vašich kartách stále nejsou dostupné kódované bloky stanice Public TV. Dočkají se majitelé TT Karet v tomto směru změny? Bude „celý“ Public TV dostupný i Vašim klientům?

Situace kolem Public TV je kuriózní. Stanice, která má zájem na maximálním počtu diváků na TT Karty jistě patří. Nyní jednáme přímo se zástupci Public TV a jsem přesvědčen, že se na oboustranně výhodném konceptu dohodneme.

TT Karty zatím nenabízejí dokumentární kanál Spektrum. Uvažujete o jeho zařazení a kdy se jej případně divákům nabídnete?

Spektrum je typický program pro základní balíček. Pokud bychom jej mohli získat do MULTI za příznivou cenu, bylo by to možné. Existuje samozřejmě i varianta nabízet jej jako prémiovou službu. Tu však považuji za nerealistickou. Když uvážím, za jakou cenu Spektrum nabízí konkurenční distributor, nevěřím, že by jako prémiový kanál u našich zákazníků získal velkou přízeň.

Koncem loňského roku odstartoval nový dětský kanál CS Mini. Program vysílá v dopoledních hodinách na programové pozici CS Filmu. Toto vysílání není dostupné pro Vaše zákazníky. Jednáte s provozovatelem stanice ohledně zařazení programu?

S provozovatelem CS Filmu jsme jednali, leč bez úspěchu, ačkoli jsme nabízeli velmi zajímavé podmínky. To bylo v době, kdy ještě nebyla zveřejněna skutečnost, že jednatel CS Filmu je i jednatelem konkurenčního distributora. Jeho nezájem na rozšiřování naší spolupráce je pro mě nyní pochopitelný.

Na TT Kartách v současné době probíhá promo akce – 2 měsíce bezplatného příjmu souboru programů MULTI. Myslíte na nové zákazníky… Plánujete i nějakou věrnostní akci pro stávající věrné klienty, kteří používají Vaši kartu již několik let?

Všichni uživatelé našich karet budou mít již brzy možnost „ochutnat“ bezplatně programy balíčku MULTI. Rád bych však reagoval na výtku, že se nestaráme o staré klienty, kterou občas slyším. Programová nabídka, která je nyní na TT Kartě k dispozici, je nesrovnatelně širší, než jaká byla před pár lety, kdy si TT Kartu kupovali. To přece není v oblasti technologií běžné, aby výrobek s časem získával novou a novou funkcionalitu. My tuto možnost poskytujeme. Staré karty jsme měnili na vlastní náklady a za rozšiřování nabídky vybíráme pouze manipulační poplatky. Vážíme si našich starých klientů, i když nám nepřinášejí pravidelné výnosy, jak je tomu běžné u placených platforem.

Koncem loňského roku jste začali spolupracovat se slovenskou společností TBDS (dnes TRI R), provozovatelem služby SkyLink. Jaké máte společné hlavní cíle? Co mohou od této spolupráce zákazníci očekávat?

Na satelitním trhu jsou úspěšní silní, globální hráči. To je realita daná velmi vysokými náklady, které s tímto podnikáním souvisejí. Požadavky klientů na rozsah nabídky a kvalitu služeb rostou, vybírané poplatky stagnují. Udržet a budovat pozici v takovémto prostředí vyžaduje maximální efektivitu provozu. V partnerství se SkyLinkem jsme schopni společnými silami tuto efektivitu zajistit. Jak jsem uvedl, bez spolupráce se SkyLinkem bychom nebyli schopni úspěšně rozšiřovat programovou nabídku. Oblasti spolupráce jsou však mnohem širší: satelitní distribuce, technická podpora, zákaznický servis, marketink a podobně.

Již v říjnu 2006 si firma TRADE and TECHNOLOGY zaregistrovala doménu skylink.cz. V současné době je přesměrována na webovou prezentaci TaT. Co se na skylink.cz objeví?

Registrací domény skylink.cz jsme sledovali zamezení možného parazitování na značce skylink v české republice. Žádné konkrétní záměry s touto doménou v současné době nemáme.

V paketu CS Link nedávno skončilo zkušební vysílání HD kanálu TV Nova. Jednali jste za sebe, coby českého distributora karet, ohledně pokračování šíření na CS Linku?

O tomto tématu jsme jednali přímo se zástupci TV Nova. Zájem na šíření TV Nova v HD je oboustranný. Jak se dalo čekat, problémem je financování tohoto nákladného projektu.

V současné době není na platformě CS Link žádný HD kanál. Máte představu o možnosti vysílání např. placeného programu ve vysokém rozlišení?

HD v českém jazyce na Astru 23,5 rozhodně přijde. Je to jen otázka času. Jsme připraveni to podpořit.

Na kvalitu obrazu TV Nova v paketu CS Link jsou stále připomínky ze strany diváků platformy. Jste s kvalitou spokojeni?

S kvalitou obrazu TV Nova jsme dlouhodobě nespokojeni. Od samého počátku uplatňujeme reklamace u Media Vision – tedy společnosti, která za naše peníze satelitní distribuci tohoto programu zajišťuje. Byli jsme ujišťováni, že se kvalita během „několika“ dní zlepší. Bohužel, kvalitativní parametry jsou stále v příkrém rozporu s naší smlouvou. Je jasné, že se nám nelíbí stav, kdy se na úkor kvality TV Nova za naše peníze financuje projekt CS Link TV, který jednoznačně straní konkurenci. Věřím však, že se naši zákazníci v dohledné době opět kvalitní Novy dočkají.

V současné době ještě řada programů CS Linku nevysílá EPG. Plánujete elektronický programový průvodce i u zbývajících kanálů? Z hlavních citelně chybí na TV Nova...

EPG jsme schopni poskytovat u programů, jejichž distribuci zajišťujeme. TV Nova distribuuje firma Media Vision, doporučuji se zeptat u nich.

Od začátku ledna je na Vašich kartách dostupný test program TV JOJ. Do kdy budou probíhat testy? Bude někdy „trvale“ zařazen do Vaší nabídky?

Ukončení testu nemohu dosud specifikovat. Jsem přesvědčen o tom, že program TV JOJ bude trvale zařazen do naší nabídky, jinak bychom o něj neusilovali.



Bude na TT Kartách také TV Markíza?

Věřím, že časem ano. Obávám se, že to bude ještě nějakou dobu trvat.

Koncem loňského roku jste na trh uvedli nový produkt „TT Karta ČT“. Jaký máte na něj ohlasy? Kolik těchto karet si objednala sama ČT?

Produkt TT Karta ČT nesplnil naše očekávání. Věděli jsme, že se nebude masově prodávat, netušili jsme však, že to bude tak slabé. Naše prodeje se počítají na desítky. České televizi jsme se zavázali tyto karty dodávat za exkluzivní cenu. Náš závazek trvá po celý rok 2008. Věřím, že si časem Česká televize nějaké TT Karty ČT objedná.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články