Quantcast

Skylink: Problémem není kapacita ale euro nebo koruny

| Tisk

logo Na satelitní platformě Skylink (Astra, 23,5°E) se v tomto týdnu objevily testy čtyř maďarských veřejnoprávních a komerčních TV programů - m1, m2, Duna TV a RTL Klub. Zařazení nových stanic ale s sebou přineslo i negativní reakce ze strany diváků. Čtenáři vidí přidání nových programů na transpondérovou kapacitu česko-slovenské satelitní platformy Skylink jako zklamání - uvolněný prostor po Nova HD mohl být využit pro programy v českém nebo slovenském jazyce. Kolik vlastně stojí transpondérová kapacita, poplatky za abonenty a proč vlastně vstupují maďarské stanice na Skylink naznačuje ve své reakci Jaromír Glisník, výkonný ředitel společnosti TradeTec, spoluprovozovatel služby Skylink, který přináší čtenářům portálu parabola.cz volné pokračování článku Proč ty karty tolik stojí, jenž byl věnován nákladům na přístupové karty a jejich správu. Tento díl je věnován kapacitě, programům a poplatkům za satelitní šíření.

Pokud se týká očekávání čtenářů, nechápu jejich zklamání. Kapacity na Astře 23,5°E je dostatek. To by mohli být stejně rozladěni, kdyby kdokoli jiný z Evropy přidal další program. Nevím, kde se stále berou ty spekulace o nedostatku kapacity.

Pokud usoudíme, že existuje program, jehož zařazení do neplacené nebo placené nabídky na svou kapacitu a programové poplatky vydělá, můžeme ho zařadit třeba zítra. Problémem nejsou megabity, ale eura nebo koruny.

Je to velmi jednoduchá matematika:

satelitní kapacita + uplink = cca 6 000 EUR/Mbps (SD program cca 20 000 EUR, HD program cca 3x tolik)
programové poplatky SD (program umístěn v MULTI) = od 0,11 do 0,35 EUR/předplatitele/měsíc
programové poplatky HD (program umístěn v HD PLUS) = od 0,50 do 1,05 EUR/předplatitele/měsíc

Jedna z možných ekonomických úvah:

Když přidáme jeden SD program do MULTI (raději nebudu jmenovat, ale dosaďte si ty, které se v diskusích objevují), zaplatíme každý měsíc 20 tisíc EUR, tedy 550 tisíc Kč jen za distribuci.

Kdyby naše marže na MULTI byla 100 Kč, pak by se dalo zařazení nového programu považovat za smysluplné, pokud by nám přinesl více než 550 000 / 100 = 5 500 nových předplatitelů MULTI.

Dá se na to dívat i jinak (čísla nikoli přesná, ale orientační):

Máme-li 100 tisíc předplatitelů MULTI a programové poplatky za nově zařazený program budou 0,17 EUR, tedy 4,50 Kč/měsíc/předplatitele, zvýší se naše měsíční platba za programy o 4,50 x 100 000 = 450 000 Kč a na satelitní kapacitě zaplatíme dalších 550 tisíc Kč.

Orientačně nás tedy bude nový program stát 1 milión Kč každý měsíc neboli 10 Kč na každého předplatitele MULTI. Naše marže na MULTI se zařazením tohoto programu sníží o 10 Kč/předplatitele.

No jo, ale co když jsme jiná firma, která nemá 100 tisíc, ale 20 tisíc předplatitelů? Naše ekonomika bude vypadat poněkud jinak. 4,50 x 20 000 = 90 000 Kč za program a 550 000 Kč za distribuci = 640 tisíc Kč / 20 tisíci předplatiteli = 32 Kč/předplatitele/měsíc.

A co kdybychom těch předplatitelů měli 200 tisíc? Pak to vychází na 7,25 Kč na předplatitele.

Ve skutečnosti je situace většího hráče ještě mnohem výhodnější. Dostane lepší ceny (progresivní množstevní slevy) a efektivně rozpustí režii na placenou televizi (např. na 20 Kč namísto 50 Kč na předplatitele a měsíc).

Z těchto neúprosných ekonomických pravidel lze snadno vyvodit, že:

1) dělat placenou satelitní televizi v malém je ztrátové;

2) dává smysl investovat do zvětšování zákaznické základny (třeba směrem do Maďarska?);



3) dává smysl se dělit o náklady na satelitní distribuci a upřednostňovat programy, kde je toto dělení možné (tedy programy, o které má zájem Canal Digitaal);

4) vstup do oblasti satelitní HDTV je pro malého hráče za aktuálních podmínek nezvládnutelný.

Zdaleka nejnesmyslnější variantou je být malým hráčem a zařadit program, o který má zájem malé procento zákazníků a navíc jej prodávat systémem ala carte. To je mix, který se nedá dlouhodobě financovat. A tak stále čekám, kdy a s čím se ukáže konkurence…

I když mnoho (čtenářů) asi podniká, mám pocit, že se moc neorientují. Možná si myslí, že satelitní distribuce a programy stojí podstatně méně. Nebo je nenapadlo si to spočítat. My ovšem počítat musíme.

Martin Vyleťal, Jaromír Glisník





Reklama




Vybrané články