Quantcast

Skylink: O HD je zájem. Je otázkou, zda jsou lidé ochotni za HD platit

| Tisk

logo Ve středu 17.7.2013 ohlásil provozovatel satelitní platformy Skylink, lucemburská mediální skupina M7 Group rozšíření programové nabídky o 6 nových programů a vyřazení MTV Live HD a History SD. I po vyřazení dalšího HD programu operátor tvrdí, že o HD obsah je stále zájem. Nejen o programových novinkách, kauze (ne)zařazení programu Slovak Sport TV2 a o servisním poplatku je dnešní rozhovor webu parabola.cz se členem představenstva společnosti M7 Group Jaromírem Glisníkem.

Parabola.cz: Skylink ohlásil další rozšíření placené programové nabídky. Mezi novinkami se objevila i stanice Crime & Investigation Network. Proč jste se rozhodli zařadit tuto stanici do Vaší nabídky?

Jaromír Glisník, M7 Group: Existuje zřetelná poptávka po tomto žánru. Lidé se zajímají o detaily vyšetřování skutečných kriminálních případů. Existuje několik televizních stanic s tímto zaměřením a v naší nabídce žádná zastoupena nebyla. Z jiných trhů máme na program Crime& Investigation ty nejlepší reference. Jsem moc rád, že jej konečně budeme moci našim divákům nabídnout. Od srpna bude v češtině.

Není dokumentárních kanálů ve Vaší nabídce již příliš?

To je věc názoru. Někteří zákazníci by souhlasili, jiní ne. Nový program je velmi specifický. Tento žánr v naší nabídce scházel.

Nový program je zařazen ve starším formátu MPEG-2/SD, ačkoliv jste již dříve prohlásili, že nové stanice budete přidávat jen v MPEG-4/H.264. Proč tento krok zpět?

Program sdílíme s našimi platformami v Beneluxu. Důvody pro MPEG-2 jsou na jejich straně.

logo

Hudební televize v nabídce Skylink

Další z programových novinek jsou stanice MTV Networks – konkrétně MTV Dance, MTV Rocks, VH1 a VH1 Classic z pozice 19,2°E. Proč jste se rozhodli přidat do Vaší nabídky právě tyto čtyři kanály MTV a VH1?

Zařazení těchto stanic je jedním z důsledků kolapsu Satellite BG. Tato platforma distribuovala program MTV Live HD, který byl součástí naší nabídky. Z důvodů mimo naši kontrolu se nepodařilo dohodnout simulcrypt této stanice na pozici 19,2°E. Alternativním řešením byla tato náhrada jinými čtyřmi programy z portfolia MTV.

Proč nejsou ve Vaší nabídce i MTV Hits či MTV Music 24?

Dohodli jsme se na čtyřech programech. Bude-li vysoká poptávka po ostatních, zvážíme rozšíření nabídky.

Skylink často přichází s programovými novinkami, které nejsou zatím šířeny či rozšířeny u jiných operátorů. Tento krok se mohl očekávat i na poli hudebních kanálů. V nabídce Skylink se mohly objevit kanály jako MCM či Trace TV. Uvažovali jste o těchto stanicích?

logo Stejně jako u stanic z rodiny MTV i u těchto hudebních programů by zařazení do nabídky mohlo připadat v úvahu pouze v případě simulcryptu. Obávám se, že by si placené hudební programy v dnešní době všeobecné dostupnosti neplacené hudby na satelitní distribuci nevydělaly.

Mezi hudební kanály patří i neplacené české Óčko Gold, které si cestu k televizním divákům teprve hledá. Na satelitu zatím není. Jednáte s provozovatelem ohledně vstupu stanice na satelit?

Rozhodnutí o satelitní distribuci je na vysílateli a jeho ekonomických možnostech. Óčku se daří a mohlo by se dařit i Óčku Gold. Necháme se překvapit.

Jak se díváte na budoucnost placených hudebních kanálů a smysluplnost jejich šíření v době video portálů jako je Youtube či hudební televize MIXER provozovatele portálu Seznam?

Dovolím si analogii. Většina lidí poslouchá rozhlas kvůli hudbě. Proč lidé stále poslouchají rádio, když se hudba dávno stala „komoditou“ a do mobilního telefonu se dají nahrát tisíce písniček? Jako posluchač oceňuji dramaturgii hudebního programu. Nemusím přemýšlet nad tím, co si chci právě pustit. Naladím oblíbenou stanici a poslouchám. Máte však pravdu, že placené rádio by jen těžko profitovalo. S hudebními stanicemi to bude podobné. Dávají smysl, ovšem jen při velmi nízkých nákladech na satelitní distribuci při sdílení s jinými platformami.

Podobně by to mohlo být i u rádií. Vašim zákazníkům by se mohla líbit i služba typu Music Choice - desítky tematických hudebních audio kanálů bez mluveného slova. Uvažovali jste o takové nabídce?

Domnívám se, že služby podobného typu lze dnes snadno přijímat přes internet. Osobně bych Music Choice ocenil, nevěřím však, že by tato služba byla u nás komerčně úspěšná. Placená hudba ve všech podobách se prodává stále hůře.

Ve Vaší nabídce se objevil další dětský kanál. Po nedávném zařazení televize Minimax jste programovou nabídku obohatili o Nickelodeon. Jaký byl důvod k zařazení této stanice? Ve Vaší nabídce je již kanál pro stejnou věkovou skupinu - Disney Channel.

Dlouhou dobu registrujeme poptávku po větším počtu dětských programů a v tomto žánru jsme poněkud zaostávali za konkurencí. Nickelodeon přece jen přináší poněkud odlišné programy a na jiných trzích se těší velké oblibě.

Mezi HD kanály nemáte žádnou stanici pro děti. Bude dětský HD kanál ve Vaší nabídce?

S výjimkou Duck HD žádný dětský program pro náš trh nemá HD verzi. Jakmile se objeví, jeho zařazení zvážíme.

logo

Slovak Sport TV

Provozovatel Slovak Sport TV v pondělí prostřednictvím svého profilu na sociální síti uvedl, že nový sportovní kanál Slovak Sport TV2 se neobjeví na platformě Skylink. Proč? Nemáte o tento kanál zájem?

Je právem vysílatele rozhodovat o tom, které platformě svůj program poskytne a které nikoli. Dle mých informací se v tomto případě rozhodl pro exkluzivitu u jediné platformy. Na bližší informace je třeba se zeptat Slovak Sportu. Z naší strany zájem je. Vždyť jsme byli první satelitní platformou, která vysílala Slovak Sport.

V čem jednání ztroskotala? Na ceně? Nebo umístění programu do programových balíčků?

Spíše se jednalo o strategický záměr vysílatele, který větší rozšíření nového programu vylučoval. Podobnou praxi v minulosti zvolila Digi TV s programem Digi Sport.

Stávající program Slovak Sport TV se má stát neplacenou stanicí a dostupnou jen na slovenském trhu. Jak na tuto změnu distribuce zareagujete? Zachováte tento program v případě nezískání Slovak Sport TV2 do Vaší nabídky?

Lze předpokládat, že Slovak Sport TV bude promovat program Slovak Sport TV2 a s ním konkurenční platformu. Myslím, že to do mnoho operátorů odradí od jeho zařazení do programové nabídky. Uvažujeme podobně. Je možné, že Slovak Sport TV naši nabídku opustí. Dosud však nejsme rozhodnuti.

Spekuluje se, že Slovak Sport TV2 vznikl (vzniká) na základě objednávky konkurence... Co si o tom myslíte?

Považuji to za pravděpodobné. Dle mých informací měla o Premier League zájem řada sportovních stanic. Odradily je komerční podmínky. Konkurence, podobně jako v minulosti Digi TV, zřejmě předpokládá, že programové náklady nově spuštěného programu pomůže financovat rostoucí počet předplatitelů.

Předpokládáte, že kvůli programu Slovak Sport TV přejdou ke konkurenci někteří zákazníci Skylinku?

Určitě ano. Odhadujeme, že kvůli Digi Sportu naše placené služby v minulých letech přestaly užívat dvě až tři stovky zákazníků. Nyní to může být podobné. K migraci zákazníků mezi platformami samozřejmě dochází. Prozatím byl vždy přechod směrem ke Skylinku podstatně silnější než opačným směrem. Nevidím důvod, proč by tomu tak nemělo být i v budoucnu. Jeden televizní program rozhoduje jen u velmi malého počtu zákazníků.

Konec Satellite BG

V červnu skončila bulharská placená televize Satellite BG, která Vám poskytovala některé HD programy. Projevil se konec této služby v dalším směrování platformy Skylink?

Kolaps Satellite BG nás samozřejmě velmi ovlivnil. Ekonomika programových balíčků, které obsahují programy vysílané Satellite BG, naprosto neumožňovala kompletně převzít jejich satelitní distribuci. A zdražovat jsme nechtěli. Byli jsme proto nuceni hledat řešení, které bude minimalizovat negativní dopad na naše zákazníky i na naši ekonomiku. Myslím, že se nám podařilo dosáhnout maxima možného.

S koncem Satellite BG se programy SPI přesunuly na kapacitu Media Broadcast. Tři programy přešly z HD na SD distribuci. Není to jakýsi signál, že o HD programy není zájem?

O HD zájem rozhodně je. Otázkou zůstává, nakolik jsou lidé ochotni za HD platit. U programových balíčků s menším počtem předplatitelů jsou náklady na satelitní distribuci limitujícím faktorem. Jsou totiž stejné bez ohledu na počet předplatitelů. Kolaps Satellite BG samozřejmě stejně zasáhl SPI. Pokud by zachovali rozsah HD programů v původní podobě, museli by omezit jiné náklady. Osobně si myslím, že bylo rozumnější částečně omezit HD než škrtat náklady na programing nebo balíček Mixbox zrušit. Cílem SPI je podstatné zvýšení kvality filmových programů. To je, dle mého názoru, správná cesta. Lepší dobrý film v SD než mizerný v HD.

Reklama na placených kanálech

Stále ve větší míře se na některých placených stanicích objevuje reklama a dokonce mnohdy překračují povolený hodinový limit pro reklamu. Jak přihlížíte k tomuto faktu při vyjednávání podmínek pro zařazení kanálu do Vaší nabídky? Má reklama být i na placených stanicích? Co si o tom myslíte?

Jako divákovi mi reklama v televizi vadí. Položme si však otázku, kolik z předplatitelů by hlasovalo pro zrušení reklamy na placených stanicích a současně se zvýšením ceny balíčků? Reklama je jedním ze zdrojů financování programu. Buďto je program drahý a pak jej platformy nechtějí zařadit nebo je cenově přístupný a výnosy dohání na reklamě. Diváci chtějí stále více programů za méně peněz. A dostávají je. Stačí se podívat na historii placené televize posledních deseti let. Většina spotřebitelů na našem trhu žádá lacinější sýry, párky a další spotřební zboží. Lze se divit tomu, že kvalita klesá?

logo

Vypínání systému CryptoWorks a výměna karet

Jaké máte další plány s vypínáním systému CryptoWorks? Kdy skončí další programy v tomto starém systému a na kterých kartách?

Konkrétní časový plán nemáme, záleží na postupu výměny karet. Předpokládám, že minimálně jeden ze systémů CryptoWorks odstavíme do konce letošního roku.

O jaký systém půjde?

Bude to zřejmě 0D70 (původní slovenské modré karty Skylink). Počet aktivních karet tohoto systému se počítá již jen na jednotky tisíc a uživatelé těchto karet měli v minulých letech několik možností pro výhodnou výměnu karet.

Oslovují Vaše zákazníky promo nabídky k výměně karet? Jak na ně reagují Vaši klienti?

Výměna karet úspěšně probíhá, měsíčně měníme desítky tisíc karet. Je však pravda, že sebelepší promo nabídka některé klienty nepřesvědčí. Nakonec nezbyde, než před vypnutím rozeslat zbylé karty na dobírku, jak to ukládají naše všeobecně obchodní podmínky, přestože to nebude pro klienty tak výhodné, jako s promem.

Servisní poplatek a nové programy

Zhruba před rokem jste ohlásili zavedení tzv. Servisního poplatku za příjem balíčku stanic dnes známého pod názvem DIGITAL. Jak hodnotíte tento krok? Udělal byste dnes něco jinak?

Dovolím si upřesnění. Servisní poplatek pokrývá naše náklady spojené se systémem podmíněného přístupu a zákaznickým servisem. Ty nejsou příliš závislé na tom, jaký balíček programů náš zákazník přijímá. U placených balíčků jsou tyto náklady pokrývány předplatným, zatímco u neplaceného balíčku to logicky možné není. Proto se lidé domnívají, že Servisní poplatek je poplatkem za programy balíčku Digital. Určitě se opakuji, ale vidím v tom principiální rozdíl. S odstupem času hodnotím zavedení Servisního poplatku jako dobře zvládnutý projekt. Ekonomiku našich platforem jsme vrátili do kladných čísel. Lepší alternativa jednoduše neexistovala.

Povšiml jsem si, že řada stanic váhala se vstupem stanic na satelit (Telka, Smíchov a další) po zavedení SP. Je dnes náročnější přesvědčit vysílatele, aby vstoupili na satelit Astra se svým programem?



Pozemská distribuce televizního programu stojí několikanásobně více než satelitní a přitom je počet domácností sledujících programy přes terestrickou anténu oproti jiným platformám (satelit, kabel, IPTV) výrazně menší. Satelitní distribuce není zadarmo a je jasné, že vysílatel musí umět počítat. Pokud se však rozhodne šířit nový program terestricky, váhání o satelitní distribuci nedává žádný komerční smysl.

ČT nechce vstoupit se svým programem ČT2 HD na satelit z důvodu zavedení tzv. Servisního poplatku společností M7 Group. Je nějaká naděje, že se diváci této stanice dočkají?

Byl jsem překvapen, když jsem si v médiích o tuto interpretaci stanoviska ČT přečetl. Nic takového ČT netvrdí. Osobně se domnívám, že na satelitní distribuci nového HD programu nejsou v rozpočtu ČT peníze.

Děkuji Vám za rozhovor.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články