Skylink: Usilujeme o nahrazení SD verze Eurosportu a Nat Geo Wild HD verzemi

| Tisk

logo Skylink před měsícem zvýšil servisní poplatek. Chystá zdražení i placené televize? Na tuto a řadu dalších otázek odpovídal Jaromír Glisník, člen představenstva společnosti M7 Group, která platformu Skylink provozuje. Rozhovor se věnuje i ohlédnutí za rokem 2013, nedávnému přeladění programů, vypínání systémů CryptoWorks či platnosti certifikátů přijímačů Skylink READY.

Parabola.cz: Rok 2013 je sice dávno za námi. Úvodem rozhovoru bych se rád k loňskému roku vrátil. Jak hodnotíte rok 2013? Byl pro Skylink úspěšný či nikoliv? Co se povedlo a co ne?

Jaromír Glisník, M7 Group (Skylink): Uplynulý rok byl pro Skylink velmi úspěšný. Získali jsme 94 tisíc nových zákazníků a tento přírůstek zcela vykompenzoval ztrátu zákazníků vlivem neuhrazení servisního poplatku. Celkový počet 2,1 miliónu aktivních karet Skylink meziročně vzrostl o 31 tisíc. Počet předplatitelů placených balíčků vzrostl meziročně o 103 tisíc a o 27 tisíc se zvýšil počet předplatitelů HD balíčků. Potvrdili jsme pozici nejen největší, ale i nejrychleji rostoucí satelitní platformy v České republice a na Slovensku.

Začátkem února 2014 jste zvýšili servisní poplatek. Důvodem k navýšení SP jste uvedli oslabení kursu české koruny. Kvůli pádu české měny jste ale zvýšili jen SP. Chystáte zdražení i placené televize? Pokud ano, od kdy?

obrázek Jsme lucemburská společnost a 90% našich nákladů platíme v eurech (satelitní distribuce i programové náklady). Servisní poplatek jsme našim zákazníkům nezvýšili. Měsíční platba v eurech zůstala zachována. Jen za ni český zákazník utratí, díky změně kurzu, více korun. Naši pravidelně platící zákazníci na Slovensku platí stále stejnou částku. Do ročního poplatku jsme byli nuceni promítnout náklady spojené s jeho obnovou (připomínky platby, odpojení, komunikace, znovu připojení). Tyto náklady jsou dvakrát vyšší, než jsme předpokládali. To jsme ovšem zjistili až po doběhu prvních ročních plateb. Abychom vyšli vstříc zákazníkům, kteří neradi platí pravidelně, nově jsme zavedli platbu servisního poplatku na 2 roky, a to v původní výši. Samozřejmě v eurech.

Změna kurzu pochopitelně redukovala i naše výnosy z placené televize. Díky překročení plánu předplatného placené nabídky jsme tento výpadek v roce 2013 zvládli bez zdražení placených balíčků. Pro rok 2014 jsme již rozpočtovali s kurzem koruny na nové úrovni. Zdražení předplatného neplánujeme.

Během února 2014 proběhly dvě fáze přeladění placených i neplacených programů Skylink. Proč tyto změny proběhly ve dvou krocích?

Hlavním důvodem těchto změn bylo ukončení smlouvy na jeden DVB-S transpondér. Programy vysílané na frekvenci 11 876 MHz jsme byli nuceni přesunout na jiné frekvence. Některé z přesouvaných programů jsou zároveň distribučními kanály pro kabelové operátory, což vyžadovalo několik týdnů souběžného vysílání na původní a nové frekvenci. Proto dva kroky. Naše změny jsme však připravili tak, aby stačilo provést přeladění pouze jednou – po 4. 2. 2014. Pozdější změny již byly na nových frekvencích v tomto termínu připraveny.

Proč vůbec došlo k přesunu programů na jiné parametry? Třeba iConcerts jste v létě 2013 přesunuli z 12207V na 11914H, teď jste je vraceli na původní transpondér. Je v tom vůbec nějaký systém?

obrázek Využití satelitní kapacity plánujeme na 4 roky dopředu. Naše plány však nemohou zohledňovat nepředpokládané události, jakou byl kolaps partnerské platformy Satellite BG. Jsou situace, kdy je nutno sáhnout k rychlému nesystémovému řešení, které samozřejmě vede k přepracování dlouhodobých plánů. K tomu došlo v roce 2013 a samozřejmě k tomu může dojít i v budoucnu.

Optimalizace transpondérové kapacity je často spojována s úsporami a také i zhoršením kvality obrazu. Jak si na tom nyní vede Skylink? Provedli jste nějaké změny, které naopak pomohly programům?

Lze velmi snadno doložit, že únorové změny v satelitní distribuci nezhoršily kvalitu žádného z programů. Naopak přechod do MPEG-4 a zařazení do statistického multiplexu některým programům poskytuje prostor pro vyšší kvalitu obrazu. Přesun některých programů mezi transpondéry rovněž zjednodušil distribuční trasy ze studia na uplinkovou stanici. To by se mělo projevit ve vyšší spolehlivosti vysílání.

Jaké máte ohlasy zákazníků na přeladění programu?

Významnou změnu technických parametrů jsme dělali naposledy v únoru 2012. Na základě tehdejších zkušeností jsme nyní významně zvýšili kapacitu zákaznického servisu. Po pár dnech od poslední technické změny mohu říci, že se počet hovorů a e-mailů na zákaznický servis zvýšil jen velmi málo. Odhaduji to na nárůst o 4 tisíce hovorů a e-mailů za týden, což je cca 20% běžného provozu. Prakticky po celou dobu od změny se dá na naše call centrum bez problémů dovolat. Přikládám to dobře zvládnuté komunikaci a výborné spolupráci prodejců.

Od konce ledna do konce února 2014 oznámila řada operátorů zařazení kanálů skupiny Slovak Sport TV do své programové nabídky. Ze satelitních platforem je nyní jen Skylink bez stanice Slovak Sport TV2 s Premier League. Dočkají se Vaši abonenti tohoto programu v SD nebo HD verzi?

obrázek Komerční podmínky, které nám Slovak Sport nabídnul, nám neumožňují jejich druhý program do nabídky zařadit. Sportovní práva jsou velmi nákladná a není snadné na ně vydělat.

Spekuluje se, že krom ceny za jednoho abonenta nechcete přistoupit na zapnutí regionalizace, která je podmínkou k poskytování Slovak Sport 2 na území Česka. Je to pravda?

Jsme multinárodní platforma a je proto mnohem efektivnější platit satelitní distribuci programu, který můžeme zpřístupnit na našich klíčových trzích – v Nizozemí, Belgii, České a Slovenské republice. Satelitní distribuce pro jeden trh je samozřejmě velmi málo efektivní. A jedná-li se navíc o velmi drahý program, jen velmi těžko se dá ufinancovat.

Dalším poptávaným kanálem ze strany čtenářů je program Slovak Sport TV 3, určený jen pro slovenské území. Plánujete tento program přidat do Vaší nabídky?

Zde je situace velmi podobná. Slovenský trh je však poloviční oproti českému, takže je efektivita ještě o mnoho nižší.

Čtenáři kritizují, že místo lokalizovaného kanálu (Slovak Sport 2) zařazujete další erotický kanál, Penthouse Channel v SD rozlišení. Není těch stanic pro dospělé již příliš mnoho?

V naší nabídce je celá řada programů, na které se nedívám. Přesto věřím, že si své diváky najdou, a proto mi nevadí, že je programů mnoho. Penthouse je přístupný na všech našich trzích a zabírá pouze noční kapacitu, které je dostatek. Naše náklady na jeho šíření jsou proto nízké – úměrné jeho přínosu.

V nabídce Skylink chybí některé neplacené programy - například Prima COOL HD, Barrandov HD, ČT2 HD. Uvažujete o jejich zařazení? Třeba i za nízký poplatek?

Pokud budou vysílatelé těchto programů platit za jejich satelitní distribuci, rádi je zařadíme do naší nabídky Digital HD. V opačném případě je nutno hledat příjmy, ze kterých by se satelitní distribuce dala zaplatit. Spustit balíček volně šířených programů v HD kvalitě za poplatek může dávat smysl od určité penetrace HD přijímačů. Ještě nedávno to bylo naprosto nereálné, již v blízké budoucnosti to může být schůdná cesta. Konkrétní plán v tomto směru zatím nemáme.

V jednom rozhovoru jste uvedl, že máte v plánu nahrazovat SD programy jejími HD verzemi. Z některých Vašich kroků to ale nevypadá - iConcerts jste převedli z HD do SD, zrušili jste MTV Live HD a místo něj poskytujete SD kanály MTV a VH1, podobně i Penthouse jde nyní jen v SD... Co Vy na to?

Děláme vše proto, abychom zbytečně nešířili SD verze programů, které vysíláme v HD. To však závisí na souhlasu jejich vysílatelů. Domluvili jsme se s History, usilujeme o podobnou dohodu o programech Eurosportu a NG Wild. Pokud se domluvíme, získají předplatitelé SD balíčků přístup k HD verzím bez dalších poplatků. Důvody pro změny iConcerts a MTV Live HD čtenáři paraboly.cz jistě znají. Souvisejí s koncem platformy Satellite BG. Program Penthouse HD byl nahrazen programem Hustler HD. Nejedná se tedy o návrat k SD. Aktuálně jsme spustili Sport 2 HD, který nahradil ve všech balíčcích jeho SD verzi. Opět bez dalších poplatků.

Před léty jste spustili informační kampaň o blížícím se konci podpory systému CryptoWorks jeho vlastníkem, společností Irdeto. Systémy CRW stále u Vašich některých programů stále běží. Kdy vypnete další systémy a kdy odpojíte poslední programy od zastaralého systému?

Naše tři systémy CryptoWorks stále – byť bez technické podpory – běží. V těchto týdnech zasíláme karty Výměna posledním uživatelům karet CryptoWorks, kterým nebyly zaslány v minulém roce. Tím splníme náš závazek vůči zákazníkům a vypnutí systémů CryptoWorks již nic nebude bránit. Pokud dojde k technickému výpadku těchto systémů, nebude moci již žádný náš zákazník cokoli reklamovat. Systémy budeme vypínat postupně během letošního roku.


obrázek

V provozu je také systém Irdeto pro karty CS Link . Jakou má budoucnost tento systém? Najde u Vás nějaké jiné uplatnění?

Na tomto systému stále máme několik tisíc aktivních karet. Jejich uživatelům rovněž zasíláme karty Výměna. Není efektivní tento systém provozovat a počítáme s jeho vypnutím. Žádné využití pro něj nemáme.

Po vypnutí CRW a Irdeto systémů CS Link zmizne z trhu značka CS Link. Máte již pro tento brand nějaké jiné využití? Bude sloužit jako záložní značka v případě neúspěchu v boji o "sky" v názvu značky Skylink?


obrázek

O žádném využití značky CS Link jsme zatím neuvažovali. Veškeré soudní spory o ono „Sky“ v názvu platformy Skylink byly rozhodnuty v náš prospěch. Nemáme důvod uvažovat o náhradě této zavedené značky.

Začátkem roku 2014 přišlo několik přijímačů o certifikát Skylink READY. Jak je to možné? Zákazník si koncem loňského roku koupil přijímač s certifikátem. V lednu zjistil, že jeho přijímač už certifikát nemá. Má si zákazník pořizovat opět nový přijímač, trvá-li na přijímači s certifikátem a ty zákazníkům doporučujete?

Certifikace Skylink READY má sloužit jako vodítko našim zákazníkům při koupi nového přijímače nebo modulu. Certifikát se samozřejmě váže k technické specifikaci Skylinku platné v době certifikace.



Naše požadavky na certifikaci však průběžně měníme, abychom zohlednili technický pokrok i rostoucí nároky našich zákazníků. Všichni výrobci mají možnost softwary svých dříve prodaných přijímačů upravit tak, aby odpovídaly nejnovější specifikaci. U většiny se to daří, u některých však nikoli. Proto jsme se rozhodli odlišit přijímače, které splňují aktuální specifikaci od těch, které byly certifikovány podle starých podmínek, a jejichž software nebyl výrobcem aktualizován.

To však nemá vůbec žádný vliv na funkčnost přijímače a jeho uživatel se nemusí ničeho obávat. Jen zkrátka nebude moci využívat funkce, které jsou povinné dle aktuální specifikace (např. Fast Scan).

Pokud někdo kupuje nový přijímač, měl by být informován, zda je daný přijímač Skylink READY dle aktuálně platné specifikace. To byl důvod našeho rozhodnutí rozdělit přijímače Skylink READY do dvou kategorií – certifikované dle aktuálně platné specifikace a certifikované dle dříve platných specifikací.

Děkuji Vám za rozhovor.

Martin Vyleťal